Alla hjärtans dag

######!! Jag hade totalt glömt bort att det är alla hjärtans dag idag. Jag borde alltså ha skickat nalle, köpt rosor och planerat romantisk middag.

Vilken tur då att min sambo är precis likadan. Han är inte så mycket för alla hjärtans dag för att uttrycka det milt. Jag har i och för sig fått en och annan alla hjärtans-ros och en gång fick jag ett gulligt kuddöverdrag, men han är mer inställd på vardagsromantik snarare än att tvingas vara romantisk på grund av en viss dag. Och det håller jag nog med om.

När jag gick i skolan utbröt det alltid kalabalik dagarna runt den 14:e, elevrådet sålde rosor och man hoppades, hoppades att få åtminstone en. Jag och min bästis A valde till och med ett år att skicka rosor till varandra, eftersom det var rätt snålt med pojkvänner under högstadietiden. Det fanns dock vissa lyckliga som spatserade omkring med ett helt fång rosor. Jag förväntade mig ungefär samma hysteri här på skolan, men det har faktiskt varit alldeles lugnt, inte ett enda rosblad på golvet.

Annars tycker jag det är mycket trevligt att överraskas med en ros. Min favorit är ranunkel, fast den kanske inte klassas som en ros? Jag kommer ihåg när jag fick min första ros av min sambo, det var när vi skulle på dejt och titta på Viba Femba. Det var en sådan där lång, lyxig ros. Som fattig student hade jag såklart inte någon passande vas (det är ju inte det första man lägger studielånet på) så rosen fick stå i en tom vinflaska. Är inte det studentigt så säg?

Nu bor jag ju inte i korridor i Uppsala längre utan i bostadsrätt i Stockholm, men när jag tänker efter har jag fortfarande inte något stort utbud av vaser, speciellt inte anpassade för långa lyxiga rosor. Bara en vas som man ska ha till tulpaner. Så skulle det mot all förmodan bli någon ros ikväll så får den helt enkelt nöja sig med tulpanvasen!

Kommentera

