Varför kallar de mig fröken?

Jag är gymnasielärare. Jag är ung, blott 25 år gammal. Jag försöker klä mig rätt modernt. Men ändå möts jag på i stort sätt varje lektion av ett; –Fröken, fröken!

Jag vet att jag själv kallat lärare för fröken, men då var jag trots allt 10 år gammal och hon var verkligen en fröken! Ni vet, ca 60 år gammal, grått hår, glasögon och blommig kjol.

Nåja, jag kanske inte ska hetsa upp mig alltför mycket, trots allt kallar de även min manliga kollega för just fröken..

3 thoughts on “Varför kallar de mig fröken?

  1. Att gymnasieelever kallar lärare för ”fröken” handlar egentligen om behovet av att göra sig roliga, eller att de fått en blackout och glömt vad du heter (alternativt helt enkelt inte orkar säga namnet). Läg ingen större mening i det. Precis som du sa, de kallar även din manliga kollega ”fröken”! Bara ett sätt att göra skoldagen lite roligare. Har själv en kille i min klass som kallar ALLA; vänner, klasskamrater och lärare för ”Lilla hjärtat”. Ha det bra!

    Blogg: http://wonderchildinwonderland.blogspot.com

  2. Du har nog rätt i att de helt enkelt inte orkar komma ihåg vad jag heter, de har även svårigheter med att komma ihåg vad de själva heter och vilken klass de går i 🙂 Tack för din kommentar!

  3. Pingback: 2000 « En skolfrökens bekännelser

Kommentera

