Att rätta prov

Att rätta prov är ju inte alltid så kul. Speciellt inte när man märker att ens elever inte pluggat. Vissa elever läser ju alltid på och klarar sig jämt på proven, medan andra är mer ojämna. Det jobbigaste är ju när man vet att en elev egentligen är duktig, men bara inte orkar.

Vi vet ju att prov, de traditionella proven alltså, gynnar en viss typ av elever. Därför försöker jag examinera mina elevers kunskaper på olika sätt. Föredrag, PowerPoint-presentationer, hemtentor, posters osv. Det är dock svårt att kunna nå alla. Och, det är svårt att rätta.

Jag sitter nu med ett prov som jag valt att helhetsbedöma, alltså inte betygsätta varje enskild fråga, utan att sätta ett betyg på hela provet. Det har visat sig vara tidseffektivt, och de har lyckats rätt bra mina små elever. Ibland klämmer de till med helt fantastiskt kloka svar!

Ibland kan det ju vara kul att rätta prov också, när eleven inte har en aning om svaret, men ändå försöker. En gång hade jag en fråga på ett prov i engelsk historia om varför år 1066 är ett viktigt år och vad som hände (the Battle of Hastings, då normanderna besgerar engelsmännen. Bland annat påverkar detta det engelska språket mycket) . Min elev hade då blandat ihop svaret med en annan fråga (nämligen en om suffragetterna) och svarade; This was the year when some feminists tried to improve their situation. As far as I know, nothing much happened.

Hihi!

2 thoughts on “Att rätta prov

  1. Elever är så söta! Jag längtar tills jag är ”färdig” (klar om 2 år) å får börja jobba =) Läser alltid din blogg!

  2. Hej, Nu blev jag glad! Jag trodde att jag skrev här i min ensamhet i cyberrymden och att ingen hittat hit.

    Lycka till med studierna!
    /Skolfröken

Kommentera

