Kriget har kommit!

I morse kl. 8.00 vaknade vi av ett starkt mullrande ljud. Vi tittade ut genom fönstret och vad fick vi se? En massa militärfordon på vår gata!

Oj oj, nu är kriget här..

Eftersom magistern gjort lumpen blev dagen genast som julafton och vi gick ut och kollade. Och de var hur många som helst. De gjorde någon slags slutövning och skulle inta frihamnen verkade det som.
Vi skulle ha tagit till höger vid Karlberg, jag sa ju det…

Nu intar vi Silja Symfoni grabbar!

De håller fortfarande på och skjuter och grejar. Och jag har lärt mig mycket. Till exempel att den långa stången på stridsvagnen inte heter skjutpinne utan eldrör, och att man inte har pistol utan automatkarbin. Till slut såg vi även Stridsfordon 90 som magistern körde under sin värnplikt och jag fick se det lilla fönstret där han satt.

Nej, du kommer inte in med skitiga kängor!

Det roligaste är att bilen (nej, så fick man inte heller säga) har en liten borste på ovansidan där man borstar av skorna så att vagnen inte blir smutsig. Hmmm, det är krig, folk skjuter och dör, men för GUDS SKULL, borsta av skorna innan du kommer ned i vagnen för att ta skydd!

Misstänker att jag får sova på soffan i natt…

Bilderna är tagna av Skolfröken.

Kommentera

