Skärpning Maud!

Maud Olofsson är en orsak till irritation hemma hos Skolfröken. Varje gång hon är på TV eller uttalar sig i någon tidning börjar vi hoppa upp och ned och oja oss. Detta beror på en rad faktorer:

1. Hennes slaglösa kavajer. Hur tänker du Maud? Varför har du alltid likadana kavajer på dig, och dessutom utan slag? En gång såg vi henne iförd inte bara en slaglös kavaj utan en slaglös kavaj i skinn. Suck. Nej, slå slag i saken Maud!

2. När hon kommer på någon fiffig och syrlig kommentar använder hon den i evigheters evighet. Jag tänker närmast på uttalandet i förra valrörelsen då hon för att angripa någon rival avände frasen ”har du en egen sedelpress i källaren” hur många gånger som helst. Vi räknade efter, den kom minst en gång i varje debatt och intervju. Jag tror att hennes coach helt enkelt gav henne ett manus med bra fraser där ”Då frågar jag mig bara X, har du en egen sedelpress i källaren?” fanns med med en instruktion; Byt ut X mot passande namn, Göran Persson, Peter Eriksson osv.

3. Hennes användande av de patriarkala härskarteknikerna, främst förlöjligande. (Ok, den här är faktiskt värst!) Har ni tänkt på att Maud, när hon vill visa att hon minsann har rätt och de andra fel, lägger handen på motståndarens arm och säger, ”Men snälla Göran….”. Senast var igår då hon skulle kommentera utrikesministerns avgång och inte höll med Peter Eriksson om något han sa. ”Men snälla Peter, nu förstår du väl…” Okej, jag vet att detta är en förekommande taktik bland politiker, men jag tycker faktiskt det är ännu värre när kvinnor använder en teknik som så länge varit ett sätt för män att förtrycka kvinnor med. Och, så fult, att använda förnamnet som att man vill vara lite privat, för att sedan klämma åt personen i fråga. ”Men snälla Göran, har du en egen sedelpress i källaren?” Nej, Maud, slopa härskartekniken!

Maud i en härlig slaglös kavaj i skinn.. Fabulous!?

Bilden är tagen från Företagarna i Kronoberg.

4 thoughts on “Skärpning Maud!

  1. Härskarteknik tycker jag är dåligt, vare sig det är en kvinna eller man som använder sig av det.. Nu är det ju inte så att män använder sig av denna teknik enbart mot kvinnor, utan även mot andra män. Alltså tycker jag inte att det e helt fair att ge Maud en känga för att hon är kvinna och använder sig av det.. Utan isåfall bara att hon använder sig av det, bortsätt från vilket kön hon tillhör.

  2. Det var ju väldigt vist sagt Ewa, och jag håller med dig i sak. Men det var ju inte för att hon är kvinna som hon får en känga utan för att hon överhuvudtaget använder härskartekniken. Det jag menar är att kvinnor säkerligen mött det under sitt liv (kanske i större utsträckning än män) och borde därför veta bättre. Bort med härskarteknikerna.

  3. Alla borde väl veta bättre än att använda härskartekniker? Varför ska kvinnor alltid dömas hårdare än män? varför ska män få komma undan med att helt enkelt inte ha vetat bättre?

  4. Duar så rätt, Karolina. Jag var bara väldigt trött på Maud då jag skrev inlägget. Härskarteknikerna är botten, oavsett vem som använder dem.

Kommentera

