Internet och utbytestudenter

Hur levde man innan Internet fanns? Och telefonen?

Jag kommer ihåg när Internet kom (jag minns när tåget kom typ…). Min pappa som är något av en teknik- och datagalning använde något som hette typ Compuserve (??) och jag minns att han sa att det var mycket bättre än det här som kallas Internet, det kommer aldrig att slå. Hehe! När han kröp till korset och skaffade Internet har jag alltid sett det som en självklarhet. Det finns alltid där.

Jag har ju flyttat nu och som alltid dröjer det innan det viktigaste finns på plats; länken till omvärlden. Jag struntar i att jag bara har en gaffel och en kniv, och att jag inte hittar min bästa tröja, jag står inte ut med att inte kunna använda Internet och telefonen. Mobilen finns ju, det är klart, men där vi bor nu verkar Comviq inte räcka till, man har bara mottagning om man står i köket, står på huk, och lutar sig framåt. Och ändå går halva samtalet till att säga va, nu hörde jag inte, eller bara upprepa det man sagt tre gånger. AAARGH!

Nu sitter jag på ett Internetcafé istället, och det funkar nästan lika bra. Det är kul med Internetcaféer, jag känner mig nästan som en utbytesstudent, för det är ju mest de och andra turister som använder dessa. Jag har vant mig vid att direkt använda engelska, och blir inte förvånad om nån frågar mig varifrån jag kommer och vad jag gör i Sverige. Nyss var det en kille som undrade om jag kom från Frankrike. Jag är visserligen rätt kort och har mörkt hår, men saknar definitivt den franska airen.. Men, man tackar ändå!

Man kan också sitta och lyssna på roliga samtal utbytesstudenter emellan om hur det är att plugga i Sverige. Mycket av den svenska universitetsvärlden ter sig nog rätt exotiskt för dem. Har man till exempel kroppkakegasque eller baklängessexa i Japan? Eller serenadsång mitt i natten före vårbalen? I think not…

3 thoughts on “Internet och utbytestudenter

  1. Hur man levde före Internet? Jo du sa det själv, man använde något som hette Online services eller på ”svenska” online-tjänster. Compuserve var en sådan och en verklig pionjär. America Online var en annan, Prodigy en tredje. Som av en händelse är jag själv Compuserve-kund fortfarande, mest för att jag inte orkat flytta hemsidan…Då för länge sedan var den stora grejen med Compuserve att man kunde koppla upp sig (via modem) med lokala telefonnummer i nästan alla större städer i hela världen. Så är det fortfarande men idag finns ett annat sätt: Ipass, som man kan skaffa via t.ex. Telia. Men som du själv gjort idag är det mycket enklare att koppla upp sig på Internet-kaféer eller WLAN Hot Spots. Men före online-tjänsterna då? Minns inte.. kanske det var Telex…

    Du klagar på Comviq, det gör du rätt i. Jag försöker nu byta ut eländet och har fastnat för ett Småföretagsabonnemang hos Telia. Där får man mobilt och fast så att säga hopkopplat och man ringer ”gratis” till alla fasta telefoner och till alla Telia-mobiler, både från mobilen och från den fasta. Det finns en fast kostnad förstås. Jag anmälde intresse på webben, blev uppringd av Telia-butiken i Kista, gick dit dagen efter och fick veta att tjänsten är ”säljstoppad”… Inte så smart marknadsföring tycker jag. Dom måste kanske höja priset. Men Telias nät är det absolut bästa när det gäller täckning. Om dom inte får ordning på Småföretagsabbonemanget får man väl ta ”Halebop” som också ligger på Telias nät men bygger på kontantkort.

    På tal om Internet är det litet kul att den trista mobilkvaliteten hos Comviq inte gäller deras Internet-tjänst. Tele2 var faktiskt Internet-pionjär i Sverige och byggde sitt ”Swipnet” före alla andra operatörer!

    Internet (eller rättare sagt Internet-protokollet, IP) blir snart basen för all kommunikation, både fast och mobil. Vitsen är att man då kan separera ”transportlagret” från ”tjänstelagret” i kommunikationsarkitekturen…

  2. …eller en valborgsmässoafton i Uppsala??

    För övrigt: Man kan tycka vad man vill om Telia, men deras mobilabonnemang funkar i princip överallt! Byta?

  3. Staffan: Vilken koll du har!
    Vanja: Valborg i Uppsala är ju one of a kind, helt klart. Snart är det dags igen, Jippi!

    Ang. Comviq: Kass mottagning men jag ringer gratis till Magistern tack vare Comviq Kompis; svårslaget…

Kommentera

