Fobier

Läskiga? Vi?

Jag har ingen fobi direkt. Är i och för sig hypokondriker, och tror jämt att jag blir smittad på tunnelbanan, men det är väl ingen fobi?

När vi var små var min syster jätterädd, och jag menar JÄTTERÄDD, för fiskar och andra djur som lever i vattnet. Fråga mig inte varför, jag har ingen aning om hur det utvecklades.. I alla fall var det inte bara så att hon vägrade äta fisk, hon började skrika om hon såg fiskar på TV, eller i affären. Ett år på juldagen, då vi alltid äter lutfisk, vägrade hon gå ut i köket utan fick till slut sitta i hallen under trappen och äta köttbullar och potatis. Mamma fick inte använda samma gaffel till potatisen om den hade rört fisken.

Min pappa som är lite av en skämtare ville vara rolig och skoja med syster om det här en gång. Vi var på Konsum, eller Domus som det hette då, och syster var kanske 5 år gammal. Hon satt i vagn kommer jag ihåg. I alla fall kom vi nära fiskdisken och vad gör pappa då? Han tar sats och kör rakt mot den och ropar AAAAARRGGH. Syster börjar såklart skrika och jag faller ihop av skratt. Nu låter det som världens elakaste skämt, men hon hämtade sig fort och talar fortfarande med pappa 🙂

Men, Syster har blivit bättre! Hon sitter vid samma bord och äter med oss om vi äter lutfisk och jag har sett henne ta i ansjovis på sitt jobb (hon jobbar på café) Men hennes fiskkonsumtion slutar vid fiskpinnar. Och hon tycker fortfarande att fiskar är läskiga att titta på. Hon är så gullig!

Bilden är hämtad från Iranmania.

Kommentera

