Ledighet

Att vara lärare har många fördelar. Ingen dag är den andra lik, man får hela tiden lära sig nya saker, man träffar nya människor ofta, man håller koll på vad som är inne bland kidsen osv. OCH, icke att förglömma; ledigheterna. Vi har sommarlov! Och jullov! Och påsklov! Och höstlov!

Sommaren som kommer är den första sommaren sen jag var 13 som jag inte behöver jobba. Jag ska vara ledig hela sommaren! Och få betalt. Det är helt sjukt. The world is my oyster!

Jag har alltid gillat lov, och delar alltid upp året i portioner efter loven. Då känns det lättare och man ser alltid ljuset liksom. Efter ett lov har man dessutom laddat batterierna och kan kanske entusiasmera lite mer än fredagen innan lovet då det rätt ofta blir let’s open our books to page 22 and do the following grammar excercises.

Jag är dock rätt dålig på att vara ledig. Såna här korta lov hinner jag inte varva ned och går dessutom och räknar ned hela tiden. Nu är det bara 5 dagar kvar. Snart är det bara 4… Dessutom blir jag i princip alltid sjuk på lov. Magsjuk, förkyld, halsfluss, öroninflammation.. Ett par år på gymnasiet var jag alltid sjuk på julen till exempel. Nu är det förkylning och feber som gäller. Som tur är, är jag hemma hos mina föräldrar och där brukar jag få slippa laga mat och diska. De har dessutom Internet (!!!!) så det kan knappast bli bättre, trots det växande berget av Kleenex på bordet.

Kommentera

