Slott, bröllop, lakejer, Dior och consommé

Det sa bara klick!

Kungen och drottningen gifte sig 1976. Då var inte jag född, men tack vare SVT kan man ju beskåda delar av bröllopet på deras öppna arkiv. Det ser trevligt ut tycker jag. Man lägger ut gräsmattor kring slottet och brudparet åker båt och övar på vinkningen. Folk står överallt med svenska flaggor och på Östermalmstorg packar torghandeln ihop för det är ingen som kommer och handlar.

Idag var vi ute i det vackra vädret och flanerade. Vi satte oss också och åt årets första glass. Det blev den nya Magnum, Strawberry White, den var sådär.. I alla fall satt vi och spanade in Slottet och jag måste säga att det är rätt så stiligt. En del tycker att det ser ut som ett fängelse, men det tycker då inte jag.

Stockholms slott gör sig bra i solen

Silvia ser också väldigt bra ut på bröllopet, ingen maräng så långt ögat når. Klänningen var från Dior. Men, det verkar jobbigt med ett sånt långt släp, speciellt att släpa omkring med de två lakejerna som tydligen bar släpet. Klänningen i sig skulle jag dock gärna bära.

Det måste vara svårt att bestämma vad man ska bjuda på på bröllopsfesten… Kungen och Silvia bjöd på bröllopslunch som bestod av kall consommé med kaviar, smördegsinbakad laxsufflé, skogsduvor med gåslever, och smultron med mjölk. Som dessert serverades glass med vispad grädde. Jag vet inte om jag tycker det låter så gott.

Flådig klänning från Dior med lakejer. Varje flickas dröm?

Bilden från förlovningen är tagen från SVT, bröllopsvykortet från Tradera och bilden på slottet är tagen av Skolfröken.

Skolfröken tipsar: Gå till Öppet arkiv på SVT och titta på intervjun från förlovningen. Kameran rullar innan intervjun sätter igång och det är rätt kul när kungen studsar i soffan och tycker att den är obekväm, tvingar Silvia att prata svenska osv.

Kommentera

