Äntligen!

..som Gert Fylking skulle säga. I morgon är det dags! Valborg. Till skillnad från Glamourprinsessan älskar jag Valborg i Uppsala och har bara haft roliga erfarenheter därifrån. Förutom första året. Då hade jag lite party i min korridor på kvällen innan det var dags att gå ut på någon nation. Vi hängde mest i mitt rum och lite grann i köket där bag-in-boxen stod. Klockan halv nio kom en korridorare ut och var arg för att hon inte kunde sova. Klockan halv nio. På Valborg. Morr. En kompis till mig hade inte heller en lyckad första valborg. Hon var riktigt ambitiös med champagnefrukost på morgonen, sill och snaps till lunch och kanske någon öl också. Hon skulle dessutom på sittning på kvällen. Efter galoppen, vid 17.00-tiden gick hon hem för att byta om och la sig i några minuter för att vila. Hon vaknade klockan 10 dagen efter.

I morgon är det alltså dags igen! vi åker med tåget till Uppsala så att vi är där till forsränningen. Det är inte roligt att åka det där tåget på valborg, folk har inte vett nog att hålla ölflaskorna stängda tills de sitter i Carolinabacken. Inte så flashigt.

Jag har gjort en del iakttagelser ang. valborg under årens lopp:
1. Parkarbetarna är ruskigt effektiva. Efter galoppen ser det inte roligt ut i Carolinabacken (som om någon har sprängt en soptipp) men som ett trollslag sent på kvällen är det helt rent. Guldstjärna till dem och tistel till de som inte kan slänga sina potatissalladslådor och sillburkar i de JÄTTESTORA soptunnorna som ställts ut.
2. Folk tror att de är utomlands i ett varmt land i augusti. Många har inte tillräckligt med varma kläder på sig, det ser kallt ut. De är ju faktiskt i köldhålet Uppsala i april…
3. Det är många unga ute och rör sig. Det känns lite läskigt. Vad tror deras föräldrar att de gör? Tittar på elden?
4. Jga skulle aldrig åka forsränning. Tänk på Fyrisbakterien!
5. Shit Pommes Frites vad många cyklar man kan slänga i Fyrisån.
6. Valborg är bäst fram till förfesten på kvällen. Sen kan man gå hem. Efter det har förtrollningen brutits och det är som vilken nationskväll som helst.
7. Jag är lite ledsen att jag inte pluggar längre.
8. Jag måste hitta studentmössan.

Kommentera

