Schlagerkväll och världens bästa syster!

Snart är det dags! Popcorn, läsk, långa listor och utvärderingar. Eurovision Song Contest. Fabulous!

I Skolfrökens familj är detta alltid en stor högtid. När jag och min syster var yngre och bodde hemma kollade vi alltid hela familjen, ofta med gäster, på tävlingen och genomförde vår egen tävling. Vi gjorde själva poängformulär. Först jag och min syster, men när pappa fick dator (tänk, en gång hade man ingen dator hemma) gjorde han listorna på den istället. Vi hade många kategorier; kläder, scenshow, sångröst osv. Vi gav också varje låt poäng och korade vår egen vinnare.

Eftersom familjen även är lite musikintresserade (pappa jobbar som musiker) sågades brutalt de som inte kunde sjunga. Nuförtiden (eftersom vi inte alltid kollar tävlingen tillsammans i familjen) ringer jag och pappa till varandra för att högljutt klaga på de som sjunger falskt. Vad har de där att göra? Tänk bara på Makedoniens bidrag i Stockholm, 100% Te Ljubam.. Suck.

I år har jag bjudit in till schlagerkväll hemma hos mig, en rad goda vänner, till exempel snilleblixten, har lovat att dyka upp och heja på Carola.

Det roligaste av allt är att min syster ska komma, hon är ju den enda som riktigt förstår vitsen av schlagerkväll. Så här skriver hon till exempel i sitt mail där hon berättar att hon kommer:

Jag kan komma om du lovar att alla håller käften när de sjunger, hatar när folk sitter och snackar sig genom låtarna….

Min syster är bäst! Det är klart att man måste vara tyst när låtarna sjungs, annars kan man ju inte sätta poäng. Ju!

Kommentera

