Världen tittar på, ända från New Delhi till Moskva

Snacka om nostalgitripp att titta på Tv4:s Matchen! Jag sitter som klistrad framför tv:n.

Sommaren 1994 var ju helt galen. Jättevarmt väder, sol hela tiden, och så VM i USA. Jag hade inte varit speciellt intresserad förut, men blev det då. Vi kollade på alla matcher. Mamma väckte oss mitt i natten och så satt vi uppe och drack oboy och åt macka och kollade. En match såg vi utomhus, det var så varmt så vi ställde tv:n i altandörren och så satt vi i solstolar och tittade.

Kennet tacklar nån från Kamerun. Heja Kennet!
Jag och lillasyster samlade gula och blå saker som vi ställde upp vid tv:n, det blev som en maskot, eftersom Sverige vann matchen den första gången vi gjorde det kunde vi ju inte sluta.

Ravelli räddar allt. Här var det bra läskigt…

Jag gillade Kennet Andersson bäst. Han var så söt! Och så kom han från Eskilstuna, nära och bra. Jag och en kompis hittade hans föräldrars telefonnummer i Din del och funderade på att ringa. Min bästa pyamas är fortfarande en T-shirt med hans bild.

Jag har fortfarande en kartong fylld av urklipp från VM och löp och två VHS-band med matcher, intervjuer och hemkomsten till Rålis. Kan fortfarande en massa kommenterar utantill, vem glömmer Arne Hegerfors ”det höga hoppet, det ohyggligt höga hoppet” från en av Sveriges matcher? Not me.

Det ohyggligt höga hoppet!

Nu gäller det bara för årets VM-lag att lyckas minst lika bra som Kennet och co. Jag och Magistern ska kolla på alla matcher från solstolarna på landet. För er som vill drömma er tillbaka och er som inte kan vänta till nästa fredag: Här kan du läsa allt om VM 1994 och här om 2006 års upplaga.

Hela gänget. Nu blir det fest.

Bilderna är tagna från Planet World Cup.
Kommentera

