Skolfrökens första semestervecka

Så var man tillbaka i stan. Det ser ut som vanligt. Mina blommor har växt och en orkidé som jag försöker döda har totalt ignorerat detta och fått 8 (!!) knoppar.

Jag har haft en mycket skön vecka på landet. Det började ju inte fel med sviten på hotellet, och spöket var väldigt snällt. Hon gjorde inte alls så mycket väsen av sig. En dörr som jag stängde ville hon hela tiden ha öppen, och hon stängde av våra cd-skivor i stereon. Annars var hon lugn.

Efter hotellvistelsen drog jag vidare till Magisterns familjs landställe. Vi firade midsommar på gammalt hederligt svenskt vis. Sill, nubbe och sol. Dans kring midsommarstången och metande på kvällen.

En sak slog mig under veckan. Som lärare går man aldrig riktigt säker. För helt plötsligt stod en elev framför mig på vägen. Han hade landsställe alldeles brevid. Det var trevligt att träffa honom såklart, han är jätteschysst. Men, man vill vara ledig på riktigt. Liksom glömma bort jobbet. Nu blev det istället så att jag resten av tiden tittade mig lite vaksamt omkring när Magistern och jag tog en öl på bryggan eller pussades lite på klippan. Och jag som bara jobbat i ett år. Snart dräller det väl av elever överallt. Då får vi semstra utomlands.

Resultat av veckan:
Fästingbett:Ja, 1 (Magistern)
Solbränna: Ja, axlar och nacke (Skolfröken)
Sömn: God
Fisk: 2 mörtar och 1 aborre
Förkylning: 2 (Magistern och Skolfröken)

Etapp två av semstern börjar på tisdag då vi startar vår Sverigeresa söderut med bil.

Kommentera

