En fantastisk familjesemester… eller?

Jaha. Nu har man varit hemifrån i 10 dagar. Det börjar kännas. Inte bara för att jag nu använt samma tröja under fyra dagar och behövde besöka Lindex underklädesavdelning igår.

Nej, man blir rätt trött av att bo någon annanstans, i kappsäck, med andra. Nu bor jag ju inte med några främlingar, utan med mina föräldrar, men ändå. Det är intressant att man när man flyttar hemifrån blir annorlunda. Saker som de säkert alltid har gjort går mig på nerverna nu.

Varför, till exempel, går de upp så fasligt tidigt? Det är ju semester. Klockan halv åtta i morse blev jag väckt av alla steg i farstun utanför rummet där jag sover. De går också och lägger sig på tok för tidigt. Klockan 9, halv 10 sitter jag alldeles ensam i tv-rummet och tittar på skogs-tv (1, 2 4). Boring. De äter ingen ordentlig lunch, bara fil, och smörjer inte in sig när de ska sola, klantar.

Tydligen har även jag ett flertal vanor som irriterar dem. Jag använder alldeles för mycket vatten, ”pappa får springa till brunnen hela dagarna”, jag använder för mycket toapapper, jag sprider ut mina hudkrämer och lypsyler överallt, jag går in med skor, och stänger inte dörrar. Och jag är antagligen internetberoende, de har de minsann pratat om på vägen hit. Nu får jag tigga och be varje gång jag vill kolla mina mail och just nu sitter jag och skriver det här i word, ickeuppkopplad för att inte slösa pengar. Jag gör det också lite hemligt. Annars står de över axeln och ser bedjande på mig för att jag ska sluta. Samtidigt klagar de på att skolbloggen inte är uppdaterad. AAAAARRGH!!

Idag blir det ännu värre, för nu är nämligen syster med pojkvän på väg. Och då blir Skolfröken utkörd ur sitt sovrum där de sköna sängarna finns. Där måste ju paret sova. Jag får nu under två nätter sova på en tältsäng i samma rum som mamma och pappa och lyssna på snarkningar och sömnprat. Och, säkerligen, bli väckt vid sisådär fem på morgonen.

Nej, skämt å sido, det är skönt och trevligt att vara här. Och vi har rätt roligt, speciellt när pappa sätter sig i en solstol och faller rakt igenom den ner på gräset (tydligen måste någon släkting haft sönder stolen och inte gett sig till känna, illa!) eller när man hittar roliga saker på vinden, eller när mamma lägger sig i den nyköpta, men rangliga, tältsängen och den viker ihop sig. Kram till Skolfrökens föräldrar, ni är bäst!

5 thoughts on “En fantastisk familjesemester… eller?

  1. Haha! Tack för den underhållande bilden av samvaron m föräldrarna.
    Och skogs-TV, det har vi tyvärr här i Bromma också…:)

  2. Skogs-TV är ju kanske trist, men tristare är det att ha en uppsjö av kanaler att välja på i sin nyinköpta USB-TV (till datorn), där samtliga utom ett par befolkas av människor som talar ett språk bortom all begiplighet, nämligen finska. Man får trösta sig med diverse lättviktiga serier på ärans och hjältarnas språk, nämligen amrikannska…

  3. Pingback: God jul « En skolfrökens bekännelser

  4. Pingback: Utan Internet försmäktar jag på denna ö Gärdet « En skolfrökens bekännelser

Kommentera

