En dag på stranden

Med risk för att irritera en del måste jag säga: idag regnar det och är molnigt och det tycker jag är ganska skönt. Nu har det varit över 25 grader varmt sen jag åkte iväg, igår på Öland var det 35 grader och det blåste inte alls. Då tycker jag att det är jobbigt. När man går i för att bada är det skönt, man är i vattnet i 20 minuter och sen går man upp. När man kommer fram till sin brassestol är man genomsvettig och det är bara att vända tillbaka till vattnet.

Att ligga på stranden kan vara jätteavkopplande. Om man hittar en avskild plats någonstans där det är lugnt och tyst och man kan lukta på blommorna. Eller i alla fall på havet. Men, jag lyckas alltid hamna på samma ställe, med samma människor OAVSETT PÅ VILKEN STRAND JAG ÄR PÅ.

Vissa saker undrar jag verkligen över. Varför, till exempel, lägger sig män i femtioårsåldern på sidan och somnar i solen? Med en hand över halva magen/sidan? Och sen vaknar med en katastrofalt ojämn bränna. Hur tänker de då? Och varför lägger sig alltid de högljudda familjerna med en förkärlek för toplesssolning, tajta speedos och nedskräpning bredvid mig? Och låter sina barn springa med sina sandiga fötter rakt över min filt, gärna så att lite sand sprätter in i mina ögon och sätter sig bakom linserna? Varför? De skriker lite på sina barn (som alltid heter något i stil med Candy, Cindy, Buster eller Dexter) och lämnar blöjor, läskflaskor och annat skräp efter sig när de går.

Som om detta skulle vara nog… På andra sidan ligger nämligen tonnisbrudarna. Yes! De smörjer in sig med cocosolja, packar upp sin walkman tilsammans med högtalare och låter sin Jimmy Jansson/Britney/Olamusik skräna över hela stranden och in i mina öron så att jag inte hör var Hello Saferide sjunger om i mina lurar. Snart börjar de oja sig över något som hänt ”mäh, guuuuud, det var såååå himla pinsamt, jag liksom bara doooog”….

Hamnar tonårstjejerna lite längre bort ligger istället tonårspojkarna där. De smörjer INTE in sig, vilket ju resulterar i en härligt illröd nyans över de kala finniga överkropparna. De spanar, inte speciellt diskret, på tonårstjejerna, snackar högljutt om nån fest de varit på, hur mycket HB de drack och hur mycket nån som heter Conny spydde. Sen börjar de röka. Och jag är allergisk.

Nej, som sagt, idag är jag nöjd med att ha långbyxor på mig och åka in till stan och gå i affärer. Stranden får klara sig utan mig idag.

Kommentera

