Hörselproblem

Jag tror att elevers öron är annorlunda. De hör inte vad jag säger. Jag kan stå och ha en genomgång om vad vi ska göra på lektionen, jag ritar och pratar och ber dem upprepa för att tillgodose så många lärstilar som möjligt. Då tror man ju att allt är klart.

Men nej, för direkt efter kommer frågan vad ska vi göra idag då? AAAAAARGH!!

Idag tog nog ändå priset. Jag hade stått och sagt att elevernas examination skulle utgöras av en debatt. Jag gick igenom de punkter som skulle finnas med. Sen frågar en elev fem minuter senare vad den här jävla debatten är för nåt. Då frågar jag klassen om någon som lyssnat kan berätta för sin klasskompis vad det är. En elev räcker upp handen och säger ja, vi ska göra en pjäs om en debatt.

WHAT?? Jag har inte andats ett ljud om någon pjäs. Var får de allt ifrån?

Det enda jag kan sluta mig till är att det är nåt med hörseln. Ord kanske betyder olika saker för vuxna och ungdomar? Debatt är ett ord för pjäs på ungdomska? Är det någon som kan låna mig en ordbok då, för jag får inte eleverna att göra det jag vill att de ska göra.

6 thoughts on “Hörselproblem

  1. Jamen PRECIS så där är det! Och hur mycket tid satte man inte på att lära sig förklara saker tydligt under studierna? Uppenbarligen till liten nytta …

  2. Precis såna är mina elever också! Även de ska föreställa 16 år…Jag funderar på varje dag vart problemet ligger…de hävdar att det är lärarens fel, men om de 2 sek efter att man börjat instruera babblar med kompisen eller annat…vems fel är det då? Häromveckan förklarade jag hur man skriver en filmrecension och att det ska göra en om filmen vi just sett på lektionen. Igår får jag frågan: ”Vad är det man ska skriva? Får man ta vilken film som helst?”

Kommentera

