Vad ska man säga?

Jag har haft intressanta engelsklektioner idag.

Först ifrågasatte en elev mitt språk och menade att man inte kunde säga som jag sa. Trots att jag försökte förklara för honom varför man visst kunde säga det, genom att visa en ordbok och en grammatisk regel i ett försök att få honom att lära sig något nytt, så vägrade han att lyssna. Jag kunde inte prata engelska sa han. Det är alltid kul att höra så här på måndagen efter lov. Då känner man att man är tillbaka på jobbet liksom. Smack.

På lektion 2 blev en elev sur för att de fick i uppgift att samla ord att lära sig till ett ordprov. Han har gått på en skola där man bara pratat engelska och menar själv att han kan allt. Idag berättade han till exempel att det här ordprovet var helt onödigt för honom eftersom han ”kan alla engelska ord”. Jag lovar, så sa han.

Han.
Kan.
Alla.
Ord.

Shit… Tänk om man kunde det. Och vilken ynnest för mig att få undervisa den enda människan i världen som kan ALLA ORD! Tänk vad mina lärarkompisar kommer att bli avundsjuka, jag borde annordna guidade turer där man får se hans enorma ordförråd…

7 thoughts on “Vad ska man säga?

  1. Vilket självförtroende!! Ja, det är väl något av det svåraste vi har – att övertyga vissa elever om att vi har rätt!! Att det vi ger i uppgift har en mening och att det är för DERAS skull! Brukar säga att jag kan det här redan. Nu är det du som också ska lära dig det!

  2. Jag ska fråga honom det.

    Uttrycket var: to be unsure if you have done something or not. Han menade att det rätta uttrycket var to be insecure if you have done something.. Jag menar PLEASE!! Lita på mig!

    Prinsessmammman- ja, det var en bra replik, den snor jag!

  3. Du får säga till ”eleven som behärskar alla ord i engelska språket” att: ”Well, then I’ll just give you a test on 10 random words, and you don’t need to study since you already know them. Make sure to get them all right!” Sedan ger du honom ett supersvårt, inte omöjligt, men mycket svårt ordprov och vips – han inser att han måste utöka sitt ordförråd i alla fall! That ought to teach him!

  4. Ja, det var ett bra tips. Jag kan använda Gullbergs tekniska ordbok, den borde ju inte vara några problem för honom!

Kommentera

