Torsdag är soppdag

Idag är det torsdag och då ska man äta soppa. På mina föräldrars jobb är de lite tvärsemot och har tisdagssoppa. Men i Skolfrökens hem är det torsdagar som är soppdagen nr 1. Vi har därför ätit ärtsoppa i kväll.

Eller, vi har väl inte haft någon bestämd soppdag tidigare direkt… Och idag var faktiskt första gången jag kokade ärtsoppa. Men den blev riktigt god, precis som den ska smaka. Till soppan fick vi knäckebröd och efteråt clafoutis med äpple och kanel. Clafoutis är en fransk lite fisförnäm pannkaka med mer ägg, smör och kokt mjölk. Clafoutisreceptet har jag fått från PR som ju älskar både en fransman och Frankrike, men äpplet och kanelen har jag själv kommit på. I originalreceptet ska det ju vara körsbär.

Det bästa med ärtsoppa är att det är så billigt. Varje portion kostar 3 kronor! Exkl. senap. Varför jag inte lagade ärtsoppa hela studietiden är ju väldigt konstigt.. Å andra sidan fick man ju ärtsoppa och punsch för 50 spänn på SNerikes om man gick på T-ärtan och det var gratis om man kom i högtidsdräkt.

Ärtsoppa….

...med äpplepannkaka
Posted in Mat

2 thoughts on “Torsdag är soppdag

  1. Hur ofta gick du i högtidsdräkt?

    Jag tillhörde också SNerikes när jag pluggade i Uppsala ett år i slutet på 90-talet.

  2. Jag gick på T-ärtan några gånger men aldrig i högtidsdräkt… Sen bytte jag till Kalmar och åt kroppkakor istället.

Kommentera

