Varken utvecklingssamtal eller kisspaus

Hela förra veckan och denna vecka ligger mina utvecklingssamtal. Jag har gjort ett schema och en inbjudan som jag skickade ut för två veckor sedan. I brevet stod det att man var tvungen att kontakta mig senast måndagen förra veckan om man inte kunde komma den föreslagna tiden. Hittills har följande hänt:

1. Tre föräldrar har hört av sig. Samtliga ca en timme innan deras samtal skulle börja. På grund av deras ickebefintliga framförhållning missade jag en träff med några gamla kollegor.
2. En förälder meddande att han inte tänkte komma eftersom han inte stöder sin dotters beslut att gå på gymnasiet.
3. En elev sågs flanera omkring i skolan minuterna innan samtalet skulle börja. När jag frågade om han kom ihåg mötet och om hans föräldrar kommit än såg han frågande ut. Det visade sig att hans föräldrar ännu inte öppnat brevet eftersom de inte trodde att det innehöll något viktigt.

Varför händer detta mig? Varför får jag alltid så intressanta föräldrar? Varför tror de att jag inte har annat för mig än att ringa efter dem? Måste jag börja skriva på utsidan av kuvertet: OBS VIKTIGT, ÖPPNA!!! ?

Det är faktiskt jättesvårt att få ihop ett samtalsschema. Man har ju tusen möten och lektioner vid sidan av utvecklingssamtalen. Jag hinner inte med att göra om allt tre gånger, idag hann jag inte ens kissa förrän klockan 15 och då var jag tvungen att springa från en lektion för att inte kissa på golvet.

11 thoughts on “Varken utvecklingssamtal eller kisspaus

  1. Minns inte om vi hade utvecklingssamtal på gymnasiet. Eller vi hade säkert det men minns inte om det var med föräldrar? (Jag är född 1976 och var sista årskullen i gamla gymnasieskolan med linjer.)

  2. Nej, det kanske är ett nytt påfund. Jag hade det i alla fall, men jag är ju 80:a. Magistern som är några år äldre har inget minne av utvecklingssamtal men det behöver inte bero på att han inte hade några 🙂

  3. Nu har jag frågat Magisterns föräldrar och de hade inte heller något minne av utvecklingssamtal med varken 78:an eller 76:an. Så det är nytt helt enkelt. Det hade jag ingen aning om.

  4. det är väl nytt? Kom med nya gymnasieskolan?
    Men vad jag tänkte säga var- du är skyldig erbjuda det, men inte skyldig att HA dem till varje pris.
    Kommer de inte så kommer de inte..
    men det är fan så nonchalant. Stackars ungar!!

  5. Som om vi är gjorda av tid!! Flera gånger har jag ringt till föräldrars telefonsvarare och sagt typ: ”Jag har suttit här en kvart och väntat på er nu. Var är ni? Hör av er så får vi boka en ny samtalstid” och så har man inte hört av dem iafl… och nu har jag hört att man inte får göra så längre. Det är vår skyldighet att höra av oss och se till att det blir ett samtal även om det betyder 5 inställda tider innan de masar sig dit… urk… och då snackar vi låg och mellanstadium…

  6. Gunilla- ja det är hemskt att vissa föräldrar inte verkar bry sig.

    Prinsessmamman- jaha, det är inte bättre där heller alltså.. Man skulle ju kunna tänka sig att föräldrar är mer engagerade när barnen är små, och att de tänker att de får fixa skolan själva på gymnasiet..

  7. Alltså blä säger jag också! Man undrar om de också går till frissan/tandläkaren bara om de råkar minnas att de hade en tid?

    Vi har lyckligtvis inga krav på att vi måste få till stånd ett möte med föräldrarna, bara skyldighet att erbjuda dem det. Så jag har alltid gjort så att jag meddelat alla föräldrar per e-post att mellan datumen si och så har jag reserverat tid i mitt schema för utvecklingssamtal, vänligen ring och boka en tid. Då är det ju alltid ca en tredjedel som inte hör av sig. Om det bland dem finns sådana som jag verkligen tycker att jag måste träffa ändå så försöker jag jaga dem. Men det finns alltid föräldrar som man inte når hur man än beter sig. Kan du märka någon korrelation mellan föräldrarnas nonchalans inför skolan och elevens inställning till den?

  8. Jag har oftast inte haft några porblem med att få föräldrar att komma till utvecklingssamtalen, men det tror jag beror på att jag har mycket yngre elever än vad du har. Jag inbillar mig att det beror på att ju äldre eleverna blir desto mindre föräldrakontakt har man. Kan det stämma tror du?
    För övrigt hade jag också utvecklingssamtal på gymnasiet, men då fick man som förälder och elev välja vilka lärare man ville ha det med. Intressant system.

  9. Maja- ja absolut kan man märka var elevens inställning till skolan kommer ifrån. Inte alltid, men ofta.

    Sara-visst är det så. Jag har en del föräldrar som tycker att jag bör ta över uppfostringsansvaret för deras barn. Inte klokt!

  10. Vi erbjuder eleverna att ta med föräldrarna, men lägger ofta utvecklingssamtalen på vår arbetstid. Sedan informerar vi föräldrarna brevledes vad vi har talat om – det är det enda som står i förordningstexten. Allt blir mycket enklare, och dessutom är våra gymnasister nästan vuxna – även om det inte verkar så ibland.

Kommentera

