80-talet

Sara uppmanar sina läsare att hänga på hennes årtalsvecka. Och jag vill verkligen hänga på. Jag uppmanar er först och främst att läsa Saras ypperliga inlägg om hennes åttiotal som mycket väl kunde vara min beskrivning av mitt åttiotal, framförallt vad gäller kinaskorna och den mintgröna Musse pigg-tröjan.

Jag kommer ihåg att Samantha Fox var poppis bland killarna och att det gick rykten om att hennes bröst hade spruckit. (?) Jag kommer ihåg att jag blev jätterädd när mormor började gråta för att Olof Palme hade dött. Jag kommer ihåg att vi gick på disco på fritidsgården och köpte ferraris för 50 öre styck av årskurs sex som var stora och läskiga. Sexorna alltså, inte ferrarisarna. Jag kommer ihåg att vi hade inneskor i skolan och en vänskola i Indien och att läppstift innehöll mosade löss så det skulle man inte använda.

Jag minns att jag lyssnade på Carola och att jag tittade på Tårtan tillsammans med pappa. Jag minns att festisen var trekantig och att kapsylen på flaskan var som en liten plastring. Jag minns att jag gick på simskola och att pappa fyllde 30 och att jag inte vågade gå in för att det var fullt av konstiga körfolk där inne. Jag minns att min syster hade lapp för ena ögat och att hon tappade sina glasögon i snön och att de hittades våren därpå.

Jag minns att vi fick besök av fluortanten och att vi hade en blodigel i ett akvarium på dagis. Jag minns att jag inte fick vara med och leka för att min overall var turkos och inte rosa. Jag minns att man vävde på små vävstolar, gjorde spikmattor och gipsfigurer.

Jag minns att den här låten var riktigt riktigt bra:

Posted in Okategoriserade

6 thoughts on “80-talet

  1. Tänk att det är så roligt att minnas saker som man har gemensamma minnen till (och med någon annan än de gamla vanliga kompisarna).

    Den trekantiga festisen var mörkgrön om man skulle ha päronsmak. och de små vävstolarna, ah vävstolarna…

  2. Jag är ju född 1976 så jag var några är äldre än du på 80-talet. Fast jag minns egentligen mest om Sovjet från slutet av 80-talet och man blandar ju ihop riktiga minnen och det som man lärt sig senare.

    Kommer du ihåg Refreshers? Och tuggummmina som hette Jenka mm? De finns iofs fortfarande tror jag. Och nötcrème och Nutella i ett sådant där litet paket.

Kommentera

