Recap

Som vanligt hemma hos mina föräldrar går man upp mitt i natten på julafton. Redan klockan halv sju ringde klockan. Då var det dags att ställa sig i den på förhand upporganiserade duschkön för att bli julren. Ja utan horn såklart. Efter duschen satte mamma upp mitt hår på spolar för att jag skulle få vara lite jullockig. En av spolarna ville inte lämna mig när det var dags för uttagning och jag har nu en kal fläck på höger sida, ganska långt ned. Fyller man i med en tuschpenna syns det inte så mycket.

Klockan åtta var det dags för julfrukost framför öppna spisen, då även lillasyster med pojkvän dök upp. Till frukost åts det julbröd med cheddar och varm choklad med vispgrädde. Alltid. Sen tog vi lite julkort så att pappa blir nöjd och man slipper ha kameralinsen upptryckt i fejset hela julaftonen, lillasyster posade på bra medan jag som vanligt lade mig till med ett snett ansikte och halvstängda ögon.

Klockan elva var vi hemma igen efter dagens första kyrkobesök, nu var det dags för fika. Jag fick en mental kollaps och trodde att jag var på jobbet och drog i mig inte mindre än tre koppar kaffe i rask takt. Sen var det slut på det roliga. Resten av julaftonen knaprade jag Novalucol, Link och drack Samarin och fick bara i mig en ynka knäck framför Sällskapsresan. Illa!

Efter jullunch var det ju såklart Kalle-dags. Och eftersom vi alltid går upp så tidigt på julafton somnar vi alltid framför Kalle. Lillasyster knoppade redan vid tomteverkstaden, medan jag tappert höll ut fram till Kollibrierna. Klockan sjutton var det åter dags att bege sig till kyrkan, denna gång fick jag vackert spänna stämbanden och sjunga några truddilutter. Jag kan upplysa att det är svårt med magstödet efter tre koppar kaffe. Åter i hemmet var det dags för julklappsutdelning, och sen julgröt.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att julen flöt på bra i år trots att krubbherden bröt foten och ängeln blev halshuggen.

Posted in Jul

6 thoughts on “Recap

  1. Vad trevligt med en till familj med traditioner. Man kan visserligen bli lite galen på alla traditioner, men de är ganska trevliga också. Som typ julfrukosten. Ni har julbröd och varm choklad. Vi har risgrynsgröt. Alltid.

  2. Ni firar verkligen ordentligt! Med tidhållning och kyrkobesök (t o m två på samma dag) och allt! Imponerande!

    Var ni på julotta och midnattsmässa också?

  3. Nja, inte jag. Pappa och mamma däremot var väl där mest hela tiden eftersom de jobbar.. Två gånger räcker bra för mig.

Kommentera

