Dagsverke

Idag har jag haft en skittråkig dag. Vaktade prov, rättade och hade mentorssamtal. Inget att rapportera helt enkelt. Istället visar jag vad mina föräldrar har gjort. De är nere i sommarstugan och fixar och donar inför sommaren.

På bilden ser ni insidan av Lillstugan, det lilla huset brevid stora huset (som inte är speciellt stort, men ändå kallas för stora huset) som pappa och mina farbröder renoverat. Det finns en jätterolig film på när de tre bröderna i 50-60-årsåldern ska räta upp en vägg och attackeras av getingar. Jag vill gärna lägga upp filmen här, men pappa tror att mina två farbröder inte tycker det är så kul. I alla fall den ena, för han är utklädd i sydväst och plast och springer som en litet barn när getingarna kommer.

Tydligen ska jag och Magistern sova här i sommar när vi är där och hälsar på, men då tycker jag allt att de får göra vissa inredningsmässiga förändringar. Varför, till exempel, hänger det ett stort järnvapen alldeles ovanför sängen? Vad ska man ha det till? Finns det lejon och tigrar och andra hemska djur?

Eftersom mamma och pappa är på landet hoppas jag att tomten har det bra och att han har fått vatten att dricka. När min farbror var där i förra veckan fick tomten i alla fall lufta sig lite.

10 thoughts on “Dagsverke

  1. En liten upplysning för den intresserade: Utensilierna som syns på bilden är från vänster: 1. En handdriven borr, en sax av äldre sort, samt delvis bakom gardinen, en enklare form av vinkelhake (endast 45°).
    Detta rum har tidigare fungerat som Skolfrökens farfars fars snickarbod. Lägg märke till den pietet som hans efterlevande visar honom!

  2. Jaha ja, och både vinkelhaken och saxen skulle ju mycket väl kunna fungera som vapen!

    För övrigt låter du som berättarrösten i Svart på vitt; ”mannen på bilden….” Fniss.

  3. du lillaskolfröken:d!!!
    Tror du allt har missuppfattat det hela..det är ju din syster med elektrikern som skall sova där, ni går ändå upp i ottan så då kan ni sova där inne:)

  4. Systern och elektrikern- Hörrni, har ni tänkt på att ni då måste gå upp mitt i natten och gå ut för att gå på toa. Vill ELektrikern verkligen följa med syster ut mitt i natten? Och tänk på vapnen!

  5. Hallå där! Ingen har ens noterat att taket i själva verket är ett golv! Kopiera bilden, vänd den upp och ned och se! Furu är materialet. Det finns styva ”gardiner” som sprätter upp från golvet. I taket finns en installation som föreställer en säng med överkast. Men det är blott en REPRESENTATION av en idé om en säng som skulle kunna stå på ett furugolv. Överkastet är av styv plast. Ni är vilseförda. Sorry…
    Sa någon något om fönstren? Det är inga fönster! Det är affischer av bilder av fönster, vridna 180 grader.

Kommentera

