Huvudsaken

Att man inte riktigt kommer i sin studentklänning så här nio år senare, det kan jag förstå. Men studentmössan! Hur är det möjligt? Kan man bli fet om huvudet?

Vi har ju mössan på oss på elevernas mösspåtagning i april och sen på studentdagen, och min är faktiskt för trång! Jag står där och funderar på om jag ska köpa en ny jobbstudentmössa som inte sitter åt så dant runt pannan.

Att jag funderar på att köpa en ny beror också på att min mössa efter fem år i Uppsala har förlorat sin forna glans. Nu är det beige-röd av champagne, vin och öl. Dessutom skrev någon idiot till klasskompis om sprit och cigarrer på den del av mössan som sitter mot pannan, och varenda gång jag har den på mig färgar det av sig. Jag kan säga att det känns sådär…

Har ni en vit, fin jobbmössa?

4 thoughts on “Huvudsaken

  1. Vi har inte sådan tradition på skolan jag (tim)jobbar på nu, och inte på förra heller. Så min mössa ligger prydligt inslagen i silkespapper och har någon fin plats i föräldrarhemmet. 🙂

  2. Jag håller med Alvas pappa, om man använder huvudet till annat än att tvätta och kamma, så får det inte plats i studentmössan efter några år, jag talar av egen erfarenhet.

  3. Hej på dej!

    Jag är nog mest inne på att det som utvecklas nedanför axlarna, dvs. midjans omkrets – också ”utvecklas” ovanför axlarna, dvs. hufvudets omkrets. Sagt av egen erfarenhet, så klart.
    Jan S

Kommentera

