Hippan – the Story

Oj oj oj, vilken dag! Jag hade absolut ingen aning eller misstanke om att det skulle hända igår. Det är ju ändå två månader kvar innan vi gifter oss och all tankeverksamhet har ju gått åt till att planera min kompis PRs möhippa.

I fredags var jag och Magistern på fest hos hans kollega och kom hem rätt sent på natten. Planerna för lördagen var att göra så lite som möjligt och att inviga min nya symaskin. Magistern gick ändå upp ovanligt tidigt och började städa (!). När jag kom upp uppmuntrade han mig att ta en dusch för att vakna till, han tyckte att jag såg så trött ut. Han hade gjort god frukost och uppmanade mig att äta en extra macka. Detta var konstigt tyckte jag, och undrade om det var något på gång. Men han spelade dum och jag tänkte att det var ju ändå rätt tidigt på sommaren och att det nog inte händer än på ett par veckor.

I stället tittade vi på nyhetsmorgon och drack kaffe. DÅ! Utanför fönstret hörs konstiga tutljud och jag minns att jag irriterat tänkte på att de där j-la grannungarna var så himla ouppfostrade. Jag ställer mig upp och tittar ut och får se ett gäng rosaklädda flickor med partytutor, en stereo och glada uppsyner. Och jag har aldrig varit så chockad i hela mitt liv. Det enda jag kunde tänka på var att jag ju skulle sy idag, och att jag inte hade någon bh på mig och skulle de låta mig ta på mig en?

De rusade in i lägenheten och jag satt bara i soffan och såg förvirrad ut tror jag. De la fram kläder som jag skulle ta på mig, inklusive en av min syster och mamma designad krona/slöja och sa åt mig att det var rosa som gällde. De var mina Pink Ladies! Greasemusik i stereon, rosa champagne och chokladdoppade jordgubbar förgyllde förmiddagen.

Sen var det dags att gå. Efter bara några hundra meter stannade vi och gick in genom en dörr utan skylt utanför. Det var en studio. Tydligen en där Carola spelat in. Jag fick där spela in två låtar, en som tjejerna valt (Hoplessly Devoted) och en som jag fick välja själv. Tjejerna serverade mig vin inne i inspelningsrummet och filmade medan jag sjöng. De körade också på en av låtarna. Studiokillen hade nog sett en hel del jobbiga möhippor för han verkade nöjd med vårt uppförande och insats och vi fick därför spela in en tredje låt. Timmen (eller timmarna, jag minns inte så noga) i studion var otroligt roligt, och jag ville inte gå därifrån.

När vi var klara fick vi en cd med våra inspelade låtar och den sattes direkt in i stereon. Nu var det dags för lunch vid stadsbiblioteket i gräset och sen bar det av till en dansstudio där vi fick lära oss en Greasekoreografi. Det var svårt. Jag rekommenderar inte att försöka sig på att lära sig en dans efter tre glas champagne och två glas vin. Jag tror att en hel del av mina Pink Ladies håller med. Men vi var ganska duktiga tycker jag allt!

Efter dusch och uppfräshning och god choklad bar det av hem till PR för frågor om Magistern, bilder på hans och andra mäns kroppsdelar där jag skulle försöka identifiera min fästmans delar, frågor om Pink Ladies och sångtävling. God middag, goda drinkar och framför allt mysiga samtal med alla mina bästa vänner. Mitt pris blev ett presentkort på en kväll tillsammans med mina tärnor, det ska bli mycket trevligt. Jag har verkligen världens bästa vänner och syster som hade fixat allt det här. Jag hoppas att de förstår hur mycket jag uppskattade dagen, det var verkligen en hippa helt i min smak.

11 thoughts on “Hippan – the Story

  1. Jag fixade möhippa för en kompis förra helgen och då fick hon också en danslektion (m m)! Och hon fick också gissa kroppsdelar (alla rätt!) och svara på frågor om blivande maken.

  2. Vad roligt för dig!!!
    Hade hippa för en kompis igår, var också i en studio, på sveavägen, himla gulliga killar. Det var riktigt skoj att möta alla andra 564 möhippor! Tänk att det ska till ett spektakel för att folk ska börja snacka med varandra på stan!!! =)

  3. Åh, låter som en helt perfekt dag! Vad trevligt med snälla vänner som fixar en kul möhippa. Det är du värd! Jag såg tre stycken möhippor på stan igår och undrade om nån av dem var du. En hade faktiskt lite rosa på sig 😉

  4. Sara- Jag hade jeans, en rosa V-ringad tröja och en slöja/krona. Mitt ”följe” var också rosaklädda. Var gick du?

  5. Vad kul det låter, härligt att du känner att möhoppan var helt ”din”. Så ska det vara, jag kände likadant efter min hippa. Jag såg en tjej som blev hippad igår och fick stå på plattan och sjunga Carola-låtar. Det kändes inte så roligt, jag hade dött tror jag.

  6. Då var det nog inte du, tyvärr. Hade ju varit hur kul som helst att se dig 🙂 Hon jag såg hade slöja och en rosa sjal och nåt mer rosa. Hennes möhippevänninor hade också rosa toppar. They were seen at Fridhemsplan…

Kommentera

