Skolfröken och Magisterns bröllop

På fredagen var det som sagt mycket att göra. Jag hann inte med att ligga på någon divan utan dukade och fixade istället tillsammans med familjen och Magistern. På kvällen kom PR med 100 rosa rosor som skulle kastas på oss dagen efter, ja bladen då förstås.

Efter en god natts sömn vaknade vi till solsken och blå himmel. Vi hade bestämt att vi skulle ge varandras morgongåvor redan på bröllopsdagen så det gjorde vi nu. Jag hade fixat ett par manschettknappar med monogram till Magistern (hans initialer) från den guldsmed som har hjälpt oss göra våra ringar. Jag hade fixat dem redan i maj och hade verkligen kämpat för att behålla hemligheten. Inte ens när Magistern beslutade att ta med ett par gamla knappar i guld till henne för att putsa upp, sa jag något. När Magistern fått sin present skrattade han och plockade fram min. Det var ett par örhängen från samma smed. Hon måste ha haft kul åt oss som smusslade med presenter från samma ställe.

Vi åt frukost och så åkte jag och två av mina tärnor till frisör och sen till salongen där jag skulle bli sminkad och ta på mig kläderna. Medan jag och mina tärnor drack champagne och åt nötter och pajer och blev vackra(re), hängde Magistern med sina marskalkar. De hämtade blommorna, åt lunch och drack champagne. Mamma hämtade vår fotograf vid tåget och visade henne platserna för fotograferingen.

Klockan 15 kom vi hem till mamma och pappa där Magistern och de andra väntade. Då var det dags för fotografering. Först på alla i brudföljet och sen på mig och Magistern. Detta var nog det vi var mest nervösa för(!). Vi blir aldrig bra på kort och detta hade vi även berättat för fotografen. Men hon var helt fantastiskt bra på att få oss att slappna av och att se (förhoppningsvis) naturliga och bekväma ut. Vi var vid en fin gränd, vid ett litet lusthus och på en mur framför vattnet. Jag måste erkänna att det ibland kändes lite knasigt att vi skulle ”gosa” och ”vara kära” på kommando, men vi får hoppas att det blir bra!

Sen var klockan helt plötsligt tio i fem och vi gick upp till kyrkan. Där var tärnorna och marskalkarna redan samlade och de var nog rätt nervösa för de var otroligt stissiga och fladdriga. Jag och Magistern var inte alls nervösa utan satt mest och tittade roat på de andra.

Sen var det dags! Vi gick in och blev gifta. Jag som oroat mig så för att grina sönder hela vigselakten log mig igenom hela grejen. Bara vid musiken (In trutina av Carl Orff, The Luckiest av Ben Folds och Ett liv för mig av Anders Edenroth) blev jag lite tårögd. Ja och när en god vän läste en text av Karin Boye. Då kom tårarna. Jag tror också att min röst blev lite bräcklig under löftena och Magistern såg så söt och gråtmild ut. Prästen höll ett fantastiskt bra och personligt tal, brudnäbben skötte sig exemplariskt, trots det stora ansvaret att hålla i och räcka över ringen.

Sen var det meningen att vi skulle gå ut och ta emot folkets jubel, och när de stod och väntade och vi var nästan ute, fastnade jag med klacken i mattan. Magistern märkte ingenting utan försökte gå vidare ut med mig i handen. Men jag satt ju fast! Han fick då böja sig ned för att hjälpa mig. De första bilderna på oss som gifta är alltså på mig som sitter fast med foten och Magistern som böjer sig ned för att slita loss mig.

Efter en massa ris och rosblad (som jag fortfarande hittar lite här och var i lägenheten) kom dagens första överraskning: fyra killar med trummor. Till ljudet av dessa vandrade vi ned till en trädgård där vi drack champagne och skålade.

Fortsättning följer.

Våra egendesignade ringar!
7 thoughts on “Skolfröken och Magisterns bröllop

  1. Grattis till er bägge två!!! Verkade som ett jättevackert bröllop baserat på korten du lagt ut…

    Sitter även själv och vrider på handen för att ringen ska glittra…(gifte mig nämligen 18/8 med)

  2. Kul att läsa! Väntar på fortsättningen!

    Vad häftigt med egendesignade ringar! Och komiskt med presenterna från samma ställe!

  3. Vad kul att få läsa lite mer om er bröllopsdag! Det där med ”dagens första överraskning” gjorde mig förstås jättenyfiken på nästa del. 🙂

Kommentera

