Välkomsttalet

Magistern och jag är ju lärare om nu det undgått någon?? Bland gästerna fanns det dessutom säkert 20 lärare till. Vi valde därför att lägga upp välkomsttalet som en kursintroduktion för Bröllopsfestkunskap A, 100p. Här är talet.

”Kära gäster! Välkomna till vår bröllopsfest. Vi är så glada att ni alla ville komma och dela den här dagen med oss.

Att planera ett bröllop och en bröllopsfest kan liknas vid att planera en lektion. Här kan man säga att vi två från början har haft något olika tillvägagångssätt. Medan Skolfröken är den av oss med det största kontrollbehovet, och alltid gör detaljerade lektionsplaneringar, skulle man mer kunna kalla mitt sätt att planera för tröskelpedagogik. Man stiger in, ännu oviss om vad man egentligen ska ägna lektionen åt, och låter innehållet komma naturligt.

Att använda tröskelpedagogiken ikväll enades vi om var riskfyllt. Våra bröllopsgäster antog vi skulle vara mer kräsna än våra 16-åriga elever.För att kvällens fest därför ska kännas lyckad och välplanerad, har vi därför kontaktat Skolverket för att få deras hjälp. Ni har kanske ännu inte förstått det, men ni är alla antagna till kursen Bröllopsfestkunskap A, en kurs på 100 poäng som läses på raketfart och kommer att examineras vid kvällens slut.

Kursens mål är följande:

Gästen skall

förstå tydligt tal, från olika delar av festsalen, om ämnen som inte är helt obekanta

vilja, våga och kunna utan förberedelse delta i samtal om bekanta ämnen och utbyta information, personliga åsikter och erfarenheter med sina bordsgrannar

kunna efter förberedelse i tal informera om eller beskriva ett ämnes- eller intresseområde och visa prov på anpassning av språket efter situationens krav

kunna läsa och tillgodogöra sig sångtexter med varierat sakinnehåll

kunna läsa och förstå festhäftet och genom detta förvärva kunskaper om traditioner i brudparets vardagsliv

kunna i gästboken formulera sig i skrift för att informera, instruera, argumentera och uttrycka känslor och värderingar samt ha förmåga att bearbeta och förbättra den egna skriftliga produktionen

ha kunskap om festförhållanden, kulturtraditioner och levnadssätt i festlokalen och kunna använda dessa kunskaper för att jämföra olika festkulturer

Likt vissa kurser på Uppsala Universitet, till exempel Lärares arbete A och B, ger kursen endast möjlighet till ett godkänt eller ett icke godkänt betyg. Betyget delas heller inte ut till studenterna förrän samtliga loggboksanteckningar lämnats in. För att klara kursen måste ni alltså uppfylla följande kriterier:

Kriterier för betyget Godkänd

Gästen tillgodogör sig innehållet också i regionalt färgad svenska när språket talas i lugnt tempo i festliga situationer.

Gästen utbyter i samtal information och åsikter och gästen lyckas med olika strategier lösa språkliga problem.

Gästen uttrycker sig muntligt med tydligt och klart uttal och anpassar i någon mån sitt talade språk både till informella och något mera formella sammanhang.

Gästen tillägnar sig huvudinnehållet i festhäftet samt tillgodogör sig detaljer vid en noggrannare läsning.

Gästen skriver i gästboken med klart och tydligt språk, såväl personligt hållna meddelanden, berättelser och reflexioner som sammanfattningar som har att göra med brudparets intressen och framtida livsinriktning.

För att följa regeringens önskan om ordning och uppförande på landets utbildningsinstitutioner har vi även ett antal ordningsregler som vi hoppas att ni kommer att följa:

  1. Inget tuggummi under stolen
  2. Ringande mobiltelefoner omhändertas av lärare till dess att festen är avslutad. Samtal med vårdnadshavare följer
  3. Rökning får endast ske i rökrutan ute på skolgården
  4. Trots att det är mångas fantasi att få kyssa fröken eller magistern, vill vi endast pussa varandra ikväll. Detta gör vi när vi själva vill, och inte när ni klingar i glasen!

När ni nu har fått en insyn i hur vi kommer att examinera er, hoppas vi att ni känner er förberedda inför kvällens fest. Vi hoppas att vi i och med detta kan hälsa er välkomna till kursen och en trevlig kväll!

Skål!”

Annonser

6 thoughts on “Välkomsttalet

  1. Ha ha, kul idé! Men det där sista om att ni pussas när ni själva vill, hoppas jag att ”eleverna” inte lydde!

  2. Anna- jo, det lydde de, och det var tur för vi gillar inte alls det där klingandet i glasen och att man inte kan få gå på toa utan att alla ska springa runt och fåna sig.

    ALvas pappa- nehej, ja vi har faktiskt varit på en del bröllop då brudparet själva hälsade välkomna.

  3. T ex när skolfröken var näbb på gudmors bröllop. Då höll vi välkomsttalet själva, men det kanske berodde på att vi var så obeskrivligt gamla när vi gifte oss (36 och 43)…..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s