Dagsrapport onsdag

Vilken dag! Jag har sprungit mellan lektioner hela dagen, under ett pass på eftermiddagen hade jag på pappret tre lektioner samtidigt. Smart av schemaläggaren* va?

Fick i varje fall snälla grattis av eleverna när de äntligen vågade fråga om jag var gravid (de vågade inte fråga först för de var rädda att jag bara blivit lite tjock ;-)) och komplimang i form av ”nej, bästa läraren försvinner”.

Jag har nu två gravidfrågor att ställa till er läsare som känner att ni kan svara.

1. Varje morgon har jag JÄTTEONT i magen när jag vaknar vilket jag tror beror på att jag är kissnödig. Varför? Alltså, varför gör det ont?

2. Vi surfar runt bland alla barnvagnssidor på nätet. Nu har vi två finalister: Bugaboo Cameleon och Kronan. Erfarenheter, tips, varningar? Är det krångligare att köra Kronan inne i stan och i affärer än med Bugaboo som ju har rörliga framhjul?

*schemaläggaren är jag.

13 thoughts on “Dagsrapport onsdag

  1. Jag tror Alvas mamma hade ont på samma sätt ett tag. Tror helt enkelt det beror på att det börjar bli trångt. Allt hinner inte med att justera sig i takt med att barn mm växer därinne.

    Jag är mkt traditionell o säger Kronan eftersom jag tycker de där ”design-vagnarna” är töntiga (och jag tror dom går sönder lättare). Men hur har ni det med bil/hissar/utrymme för ”lagring”? Sånt är nog viktigare.

    Och många tycker att man slängde ut för mkt pengar på första vagnen eftersom alla (?) går över till minsta möjliga sulky så fort det går. Det praktiska vinner alltid i längden tror jag.

  2. Kan bara instämma i det Alvas pappa skriver ovan. JAg tar mig knappt ur sängen på morgon pga det du skriver. ajaj

    när det gäller barnvagn måste ni nog sätta er ner och fundera på vilka kriterier som är viktiga för er. har jag fattat det rätt så bor ni i centrala stockholm och då hade jag definitivt köpt en bugaboo. då har ni en smidig vagn även om 6 månader då de flesta får köpa en ny sittvagn. för oss däremot funkar inte bugaboon eftersom vi komemr gå mycket i skogen.

  3. Mmm ont ont… Mycket som kan göra ont när man är gravid. Jag tror att det gör mest ont i blåsan i början innan den har vant sig vid det ökade trycket och den ökade volymen. Det avtog gradvis och från kanske sjätte månaden har det slutat göra ont helt och hållet för mig 🙂 Så det går nog över snart för dig med!

  4. 1. Jag hade också ont i magen tidigt med mitt barn. På mig var det lite mer åt sidorna. Livmodern ”hänger” ju liksom i magen för att kunna växa och sitter fast i bäckenet med ligament. Dessa ligament tänjs och dras och det kan göra riktigt ont. Känns det igen? Heeeelt normalt. Men gå på din intuition – bra ont eller dåligt ont? Ren smärta skulle jag ha kollat upp.

    2. Vi bor i stan och kör en liten Brio. Toppen! Kan promenera i alla väder, funkar prima. Men den är en traditionell vagn med fasta hjul och är mindre kul att gå och shoppa med. Så, som fröken Ida säger, fundera på era kriterier. Ska den få plats i en hiss? I bilen? På bussen? Alla väder och temperaturer? Shopping eller skogspromenad?

  5. Hej! Det är viktigt att ni tänker på vad ni ska vagnen till? Ska ni gå på stan, bland mycket och i affärer är en rörliga hjul absolut bäst. Dessutom kan man få väldigt ont i alarna för att man måste lyfta vagnen mycket, om man inte har en rörliga hjul. Däremot var de rörliga hjulen väldigt små och kommer att vara krångligt och svårt att köra i snön nästa vinter. Fast det kanske inte bli så mkt snö i sthlm innerstad? Näsra vinter är kanske skolbebisen för stor för bugaboo:n, så att ni måste ha en smidig sulky. Men osm sagt, en med rörliga hjul är att föredra.

  6. TACK för lugnande besked om magen, det är nog allt därinnne som flyttas runt och behöver anpassa sig.

    Angående vagn- ni säger alla smarta saker. Vi bor mitt i stan och åker mycket buss och tunnelbana. Vi är bägge korta och jag är inte speciellt stark. Jag vill absolut kunna köra omkring i affärer utan att känna mig begränsad.

    har också funderat på om de små hjulen på buggan är bra, men man kan köpa till vinterdäck som tydligen är bra.

    Buggan (och Kronan) får högst betyg i en hel rad tester, och den verkar ha hög kvalitet sedan de bytte ut hjulkonstruktionen. Dessutom verkar det som att man lätt kan ha barnet i den tills det är omkring tre år. Jag tycker dessutom att sittdelen på Buggan är snyggare och mindre än Kronans.

    Det enda minuset just nu är den minimala varukorgen på Bugaboon, undrar om man blir galen på det…

    GAH, svårt!

  7. Hugo Lagercrantz, känd professor och barnläkare har kritiserat modet att vända redan små barn i sittvagn framåt.
    Små barn är mera betjänta av en trygg ögonkontakt med föräldrarna än att se framåt, är hans uppfattning. Jag missade själv denna aspekt då det begav sig.
    Tillåt för övrigt en enkel ingenjör att varna för små, vridbara framhjul, i synnerhet i kombination med svenskt klimat.

  8. GJ- På bägge vagnar går det att ha sittdelen vänd mot den som kör.

    Håller med om vridbara hjul, men eftersom det finns låsbara vinterdäck som även går bra att använda på grus borde det ju vara ok.

  9. Både är snygga! Men jag skulle nog välja Bugaboo för ändå lite coolare design. Trist bara att typ ALLA har den. Du får välja någon rolig annorlunda färg istället.

  10. Absolut bugaboo, särskilt med tanke på var ni bor. Kronan gillar jag inte, mest pga att den är så otymplig. Svängbara framhjul är underbart när man kryssar bland folk och inne i affärer mm.

  11. En kommentar från en vagnsgalning;-)

    Har kört det mesta i vagnsväg…
    Hesba, Brio, Emaljunga, UJ, Bugaboo, Kronan, Hercules. Alla vagnar har inte varit mina utan lånade men har haft en förkärlek till att hitta den ”perfekta” vagnen för mig.

    Tyvärr finns det ingen perfekt. Man får alltid kompromissa ngnstans;-)

    Kronan: snygg, stabil, traditionell vagn med lastutrymme. Bra pris!

    Bugaboo: lätt, smidig.

    Obs! Först kan vi döda myten om att man använder samma vagn tills barnet är 3 år bara för att den är liten o smidig. Min (långa ) 2-åriga dotter ryms knappt i en UJ eller Bugaboo idag, vi kör en gammal hederlig Brio Sitty (o är jättenöjda!)

    Nackdelar med Bugaboo:
    Man måste ta loss sittdelen från chassit när man ska packa in den i bilen *öööken*. Vagnen är lever sitt eget liv när man bara har en hand att köra med (ex om man pratar i tel). Kort i sittdelen. Smmååå framhjul. Sätter du på vinterdäcken tappar du det smidiga med vagnen dvs rörligheten. Svårt att handla mat med vagnen (inga packmöjligheter)

    Nackdel med Kronan:
    Stor, otymplig, tung, konstig sittdel.

    Långt blev det här…vet ej om du blev så mycket klokare? Lycka till i jakten!

Kommentera

