Växer så det knakar

Skolbebisen
Längden är ungefär 18 cm från huvud till stjärt. Vikten cirka 260 gram. Livet i livmodern är stillsamt men inte ljudlöst. Mellan vecka 18-20 utvecklas barnets hörsel. Det blir medvetet om ljuden i dess omgivning. Det hör blod som strömmar genom kärl och navelsträngen, sin mammas hjärtslag och tarmbubbel. Mammans röst når också in i barnets tidiga medvetande. Det kan uppfatta vissa höga ljud som tränger igenom livmoderväggen. Tandanlagen är tydliga och från vecka 19 syns det att barnets fingrar har fått naglar.

Skolfröken
Du blir fortare andfådd när du rör dig eller gymnastiserar och du orkar troligen inte lika mycket som du brukar. [Tack, jag visste väl att det fanns en förklaring!] Det är naturligt eftersom du blir allt tyngre [Buhu…] samtidigt som din blodvolym ökar. Hjärtat får jobba mer för att pumpa runt blodet. Lyssna till din kropp och anpassa träningen så att den inte gör ont eller ger dig obehagskänslor.

Många kvinnor upplever att de har blivit lite rundare över höfterna. [Nej, faktiskt inte. Jag har gått ned i vikt!]

Vistas du mycket i solen [Ingen fara här inte, det här är Sverige!] bör du skydda din hud lite extra. Det är inte ovanligt med en viss typ av pigmentförändringar som gör att du blir fläckvis solbränd. Det kallas cloasma och är helt ofarligt, men det kan ta några år innan fläckarna i huden försvinner helt.

Ledbanden som håller i livmodern får sträcka på sig allt mer. Det kan göra ont både i ljumskarna och i sidan, samt högre upp på magen. [Har jag nog faktiskt känt.] Ta en paus då och då. [Gärna!] Sätt dig med benen högt eller lägg dig ner en stund för att lindra belastningen på ledband och ligament. Det är dessutom bra för dig att gå ner i varv en stund mitt på dagen. Du orkar bättre och din allt tyngre kropp mår bra av en stunds avslappning och vila. [Låter skönt!]

För övrigt väntar jag fortfarande på att min hud, mitt hår och mina ögon ska få den där glansen och spänsten som de skulle fått förra veckan!

12 thoughts on “Växer så det knakar

  1. Hej! Vet inte exakt hur jag trillade in här, men det verkar som om du befinner dig i exakt samma graviditetsvecka som mig :-). Bf 20/6 för min del!

  2. Jag läste att om man väntar en pojke blir man snyggare, glansigt hår och så. Men väntar man en tjej blir man fulare. Då stjäl flickan i magen ens ”skönhet”. Men jag vet inte hur mycket sanning det ligger bakom det. Antagligen inte så mycket. Jag har dock inte märkt någon skillnad på varken hy eller hår.

    Fin layout föresten!

  3. Då ska jag komma ihåg att du gissade en tjej!

    Men det där låter otroligt, om det inte har någon vetenskaplig bas, såsom någonting med hormonerna i bebisen osv.

Kommentera

