En gravids klagan

Varning: Nu blir det gravidklageri på hög nivå.

1. Jag vet att man inte ska noja över att man är stor när man är gravid, men det är faktiskt lite svårt emellanåt. Kläder sitter åt på fel sätt, det kliar, man får kräkkänslor för att halsringningar är för trånga…

2. Alla kallar en tjockis på jobbet. Eller utbrister ”Men GUD vad STOOOR du har blivit!”. Och jag har bara kommit halvvägs än…

3. Mina magkort är inte alls sådär magiskt vackra som alla andras. Jag är bara blek och degig och prickig av alla leverfläckar. Dessutom envisas Magistern att ta bilderna framför vår pistagegröna fondvägg vilket inte direkt är smickrande. Och så tar han korten underifrån på något sätt och då förstoras mina lår något enormt. Jag ser ut som en strandad val framför en grön vägg.

4. För att spä på mitt missnöje ännu mer har jag varit hos tandläkaren som hittade en massa hål. Så nu får mitt barn varken kläder eller vagn för alla de pengarna kommer sitta i min mun.

5. Jag är sur på alla människor som röker precis sekunden innan de går på tunnelbanan. De sätter sig jämt brevid mig. Och jag mår SÅ ILLA av lukten att jag får sitta och andas in i halsduken hela vägen till jobbet för att inte hulka över hela golvet och rökmonstren.

6. Varför går tiden så himla långsamt? Jag längtar efter Skolbebisen! Jag vill sitta och pussa och gosa med den och Magistern och gå ut och gå på promenader i solen och så pussa lite mer på bebisen. Tänk att man kan tycka så mycket om någon som man inte ens har träffat!

11 thoughts on “En gravids klagan

  1. Vad härligt det låter! Den sista punkten alltså. Jag vill också vara gravid och längta! För i framtiden när du tittar tillbaka kommer du tycka att ”tänk, vad härlig den tiden var!”. Du vet, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge!

    Magistern tycker säkert att du är snygg fast du ser ut som en val!;)

  2. Du, man får gravidklaga – kör på bara. Synd att inte tandläkaren kunde varit lite slarvig av sig, och låtit bli att hitta de där hålen…

    Hoppas du får känna fler av bebisens sparkar snart. Det är bästa med hela graviditeten, förutom att det blir en bebis till sist såklart! Tiden går fort, det gör alltid vårterminerna 😉 Snart är det sommarlov och ni får gosa med er bebis!

    Kärleken till barnet, visst är det häftigt och otroligt. Att man kan känna så starkt för någon man aldrig sett, som man inte vet någonting om. Vilken spännande, härlig (och ibland lite besvärlig) resa ni har framför er. Önskar er riktigt fin helg såhär på lördagsmorgonen.

  3. Ojoj, stacakars skolfröken.. Det var inte litet illa det här.. Men jag ska försöka trösta dig:
    1) Känn efter istället. Sitter kläderna åt, så lägg tillbaks dem i garderoben. Ta nåt annat. Ta Magisterns kläder. Det är ju trots allt hans förtjänst!
    2) Bit dem. Eller svara: ja, julmat sätter sina spår, det vet du väl själv, och klappa dem på magen.
    3) Magistern! Skärp dig!!! Ta bilderna någon annanstans, framför en fin vägg, eller skaffa en fototapet på en sandstrand. Om ett par månader kommer du titta på dem och säga: vilken FIN mage jag hade!!
    4) Otur. Riktig otur. Men du får väl ett par löner till, innan du får din bebis? Kläder ska man tigga av mormorar och farmorar, vagnar likaså. Det är gamleföräldrarnas plikt att hjälpa till! 😉
    5)Sluta skärp dig. Spy på dem, de spyr ju på dig!
    6)Darn, det kan jag inte göra mycket åt.. Du får pussa Magistern så länge.

  4. Förstår att du suktar. Just lagt Lillsmurfen nu (som har blivit hela 15 månader!), och tro mig – det är faktiskt ännu bättre än vad alla säger. All lycka också fortsättningsvis!

  5. Jag känner igen mig så! Jag mådde rysligt illa av elever som hade rökt på rasten och kom in i klassen och luktade askkopp. Uärck …

  6. Anna- Ja, det kommer garanterat att hända. Och Magistern tycker inte att valliknelsen stämmer!

    Johanna- Ja, det ser jag fram emot, och visst är det helt otroligt!

    Karin- mycket bra och hjälpsamma tups, tack!

    Martin- Å, låter mysigt!

    Johi- FÖrstår det!

    Maja- Ja, men eleverna kan jag säga till på ett annat sätt, funkar liksom inte riktigt med främlingar på tunnelbanan 😉

  7. Det är lustigt det där med att alla ska kommentera sizen på gravidas magar. Jag och en kompis gjorde det när vi var ute och fikade med hennes lilla son en dag. Ett gravvo gick förbi och både hon och jag sa i kör ”Men guuud vad tjock hon var! Måste vara dax vilken sekund som helst.

    När servitrisen kommer för att ta vår beställning utbrister lilla sonen ”Men oj vad tjock du är” till henne. Inte uppskattat från varesig oss eller den knubbiga tjejen.
    ”Men ni sa ju..”

    Ja det gjorde vi ju. Hur förklarar man sånt. 🙂

  8. Det här låter som ett eko från en vårdag för ca 27-28 år sen i en lägenhet på den lilla gatan i den lilla staden, när skolfrökens pappa var på sin skola i den stora staden och skolfrökens mamma helt plötsligt blev tjock! Då fick gudmor rycka ut med uppmuntrande tillrop. Ungefär så var det då också! En helt normal och helt underbar upplevelse!
    Kram från Gudmor

  9. Zandra- hahahaha!

    Jonna- Ja, du vet ju!

    Gudmor- Jaså minsann. Det är allt bra tur att du berättar sånt här för mamma kommer minsann inte ihåg någonting! Kram!

Kommentera

