Slut som artist

Den här veckan är vidrig. Jag skriver det varenda vecka, men denna tar nog priset. Jag har varit på jobbet halv åtta och kommit hem sju varenda kväll. Idag fick jag gå ifrån en lektion för att lägga mig ned på soffan i personalrummet. Jag får så ont i ryggen och som ett band runt magen och det känns som att jag ska gå av på mitten.

Det är kanske dags att inse att jag är gravid och borde ta det lugnt.. Det är bara det att det inte hinns med. Eleverna måste ju få sina lektioner. Och sen så börjar NP-helvetet. Och utvecklingssamtalen. Och betygsättningen.

Om man som gravid lärare ska ta det lugnt känns det som att man måste gå ned i tjänst. Eller? Hur göra?

7 thoughts on “Slut som artist

  1. Jo, du ska nog ta det lite lugnare… men det är lättare sagt än gjort, det förstår jag. Det låter lite som sammandragningar, bra att du lyssnade på kroppen och vilade en stund.

    Ta nu hand om dig – lova!
    Kram

  2. Ja, vad göra? Jag slapp gå höggravid på jobbet eftersom mina två är födda i aug. När det var tungt så sprang jag inte runt till eleverna utan parkerade mig vid ett bord och så fick de komma till mig med sina funderingar istället. Viktigt att du lyssnar på din kropp! kram

  3. Berätta för din läkare hur du känner, så kanske du kan bli sjukskriven. Om inte heltid, så 1/4 eller nåt. Det blev jag. Men det var pga mitt höga blodtryck. Det kändes skönt och jag kände att det var bra, eftersom när jag är på jobbet vill jag ge 100% och har svårt att säga nej till övertid m.m. Och de på jobbet fick ta in en vikarie, istället för att inte veta hur jag skulle må nästa dag och inte veta hur mycket jag skulle orka. Det blev bäst för alla parter, även om man efter ett tag hemma börjar klättra på väggarna….(innan bebisen kommer).

  4. Jag har ingen som helst erfarenhet av barnväntande, men det låter i alla fall inte bra. Du måste sluta ta ut dig! Som Zizzi skriver här ovan, prata med din läkare om sjukskrivning.

  5. Havandeskapspenning kan man ju söka via försäkringskassan, men jag är inte så värst informerad i hur det funkar, så prata med dem för de vet nog inte heller.

Kommentera

