Skumma funderingar jag har

Jag får för mig en hel massa när det gäller Skolbebisen och att vara gravid. Vissa saker vågar jag nästan inte erkänna för någon annan än Magistern, men nu offrar jag mig ändå – ni måste ju få skratta lite menar jag!

Detta är saker jag tagit upp med Magistern än så länge:

1. Om jag sitter och surfar med datorn i knät, kan Skolbebisen ta skada av det? Alltså, blir det någon form av strålning? Detta undrar jag faktiskt på allvar över ibland…

2. Om jag lyssnar på musik i min I-pod, hör Skolbebisen det då? Färdas ljudet genom kroppen (blodet??) och ner i magen?

3. Som gravid ska man ju inte jogga eller utföra träning som innebär hopp. Men om jag är sen till bussen och springer- kan Skolbebisen skadas då? Kan navelsträngen snurra ihop sig på något sätt? Kan hen slå huvudet i något organ?

4. Blir Skolbebisen omusikalisk om jag konsekvent lyssnar på Håkan Hellström (en artist som jag älskar, men då inte för hans tonsäkerhet utan för hans texter och inlevelse och musik)? Det sägs ju att bebisarna blir musikaliska om man spelar och sjunger mycket under graviditeten. Men detta tvivlar jag på, musikaliteten måste väl ändå vara genetisk…

Nu får ni skratta. Eller svara.

Kan Håkan förstöra drömmen om en skönsjungande Skolbebis?

9 thoughts on “Skumma funderingar jag har

  1. nojor och knasiga funderingar hör till, även om de kan kännas lite pinsamma. Jag hade massor av konstiga funderingar…som jag inte vågar berätta. Modigt av dig!

  2. Jag tror på strålning! Forskningen verkar ju inte ha kommit särskilt långt där… Ändå satt jag massor vid datorn som gravid, och låter bebisen sitta med nu…! 😮 Men hon får inte äta mikrad mat, jag kör med vattenbad!

    Bra fråga med i-poden! 🙂

  3. Vilken perfekt start på livet! Att få Håkan med modersmjölken so to speak! Kan inte vara annat än supernyttigt! 😀

  4. Det är ett problem att ordet ”strålning” används i alla möjliga elektriska sammanhang. Det verkar ibland vara meningen att fåkunniga skall luras att associera till något farligt t ex röntgen eller, ännu värre, radioaktivitet. Energirik strålning av sådan typ är något HELT annat än den harmlösa elektriska aktivitet som finns i närheten en dator, liksom i huvudet på en tänkare… Surfa på bara!

  5. Datorstrålningen vet jag inget om, men springa till bussen har jag gjort en hel del, så det är nog ingen fara. Man känner ju om det inte går.
    Bebisen kan iallafall känna igen låtar som den fått spelade för sig i magen, det är bevisat och kan vara bra som gonattvisa 🙂 Sedan om det är Håkan Hellström eller vem som helst spelar nog ingen roll 🙂
    Men låtar via Ipod:en känner den nog tyvärr inte igen 😀

  6. Nja jag tycker inte att funderingarna ar sa knasiga. Eller jo forresten den sista ar lite galen kanske ;-). Men de tre forsta punkterna funderade jag ocksa pa, helt allvarligt, nar jag var gravid med Nils. Speciellt det dar med datorn och i-poden… och jag undrar fortfarande sa far du klarhet kan du val beratta!? 😀

  7. Malin- hehe, men för mig kan du väl berätta?

    Crrly- med guuud, micron hade jag inte ens tänkt på än…

    Nina- Eller hur! Säg det till Magistern.

    GJ- tack, skönt att höra!

    Jonna- ok, då kan jag springa vidare då. Inte för att det går speciellt bra, men…

    Millan- lovar att rapportera!

    Alvas pappa- NEHEJ DU! Håkan är UNDERBAR. Finns det någon musik som gör en gladare än Håkan?

  8. Jag funderade på det där med datorn, eftersom jag surfade med en bärbar i famnen då jag var gravid. Lyckades aldrig hitta några vederhäftiga bevis för att det skulle vara farligt, så jag slutade noja så småningom. Vad gäller navelsträngen i kläm så har jag för mig att det inte är någon risk för det förrän vattnet har gått, om ens då. Eller klart, risker för allt finns alltid. Men om det verkligen var farligt farligt, då skulle de nog varna oss på mvc tror jag.

Kommentera

