Uppdatering

Ju längre man kommer i graviditeten, dessto mindre står det på de här veckosammanfattningarna.. Jag antar att det beror på att allt är färdigt nu och att hen bara ska växa på sig. Det är inte klokt så fort det går, jag trodde det skulle kännas som hundra år. Nu är det bara fyra månader kvar, det är ju helt galet!
Skolfröken: Man kan känna av hur livmodern drar ihop sig och blir stel ibland, sk. förvärkar, livmodern tränar på detta sätt upp sig inför förlossningen. (Detta har jag inte känt än) Ibland kan vibrationer eller gropigt underlag från när man åker bil framkalla förvärkar, men det är helt naturligt. (Jaha, jag får väl vänta och se…)

Det är vanligt med halsbränna (nej, inte än), täta urinträngningar (16 gånger i dag) och ont i benen (nja…). Vissa kvinnor samlar vatten i vävnader och får svullna ben (nej, som tur är!), framför allt på eftermiddagar och kvällar. Lägg upp benen när du sitter och lägg en kudde under benen när du sover. Du kan också använda stödstrumpor för att lindra besvären. (Nej fy, det gör jag inte om.)

Skolbebisen: Vikten har ökat markant på senare tid och barnet väger nu runt 600 gram (Ja, det märks i ryggen kan jag säga…) och är cirka 30 cm långt, barnet ska de resterande veckorna femdubbla sin vikt (Herre min je, hur ska detta gå…) . Känns det som om barnet rör sig mer än någonsin? (eehhh, JA!!) Det stämmer. Barnet är som mest aktivt mellan den 24:e och 28:e veckan. (Jaha, det förklarar en del.) Efter det finns det inte tillräckligt med utrymme för alla akrobatiska övningar han eller hon nu är expert på.

Nu utvecklas svettkörtlar, men huden är fortfarande så pass tunn med bara lite fett så det ljumna vattnet är perfekt. Naglar på både fingrar och tår börjar växa ut.

Stackars gravida Skolfröken efter en flygresa med stödstrumpor. Hur länge ränderna satt kvar? Tja, en sisodär 6 timmar. Det kliade…

Fakta från Barntotal och Familjeliv.


7 tankar om “Uppdatering

  1. kommer ihåg att jag också tyckte att de där texterna blev mer o mer innehållslösa. vilket gjorde den sista tiden än mer jobbig, kom ut nu liksom!

    grymma ränder!!

  2. Men det där med längden tycker jag är lite mysko. Jag har en jättebra bok som jag läser men där står det att bebisen är 24 cm nu i vecka 26och på andra ställen står det 34. Det är ju för sjutton en hel dm i skillnad! Vad är rätt?

  3. Alvas pappa- tack!

    Mrs P- kan inte det vara så att vissa böcker menar längden från huvud till rumpa då? Fast benen kan väl inte bara vara en dec? Eller?

  4. Ska du inte starta upp en namntävling?? Vad ska bebisen heta? -tävling……
    Jag älskar namn och kommer gärna med många förslag ha ha.
    Kram på er båda två //M

  5. Jag får också sådana där ränder från stödstrumpor men jag tycker det är så skönt att flyga med dem. Tycker att det gör att mina ben inte får lika mycket ”myror i benen”. Du kanske behöver köpa några med ett annat material.

  6. Jo, det var ju huvud till rump-längd i vår bok. Palten hade tydligen förstått det hela tiden, men inte sagt något till mig. Iaf påstod han det, men jag är skeptisk. Jag får väl skylla på graviditeten, man blir ju lite hjärnslö ibland tycker jag.

  7. Anonym-nja, det verkar farligt. Tänk om alla dissar ”våra” namn då?

    Anna- ja, jag har upptäckt att det finns såna utan ränder, verkar bättre.

    Mrs P- hehehe, ja ibland är man bra trög.. Måste vara hormonerna…

Lämna en kommentar