Tvätta

Det är inte klokt så dyrt det är att anlita hantverkare. Vi har en toalett och ett duschrum som är lite halvsunkiga. De kanske renoverades senast 1992 nånting vilket märks i färgval och så. Dessutom har vi ingen tvättmaskin och en urkass tvättstuga där det aldrig finns lediga pass och som dessutom styrs av en maktgalen kvinna. Och jag inbillar mig att vi kommer vilja ha tvättmaskin när Skolbebisen tittar ut. Eller?

I alla fall fick vi besök av en hantverkare idag. För att slå ned en vägg, lägga nytt klinker och sätta kakel, samt installera tvättmaskin och montera nytt porslin ska han ha hundra tusen. Det är ju barockt!

Det känns riktigt värdelöst att slänga ut så mycket pengar på en toalett i en lägenhet där vi i varje fall inte kan bo i i mer än kanske ett år till. Och hur mycket höjer det egentligen värdet på lägenheten?

Nu är vi inne på en helt annan lösning. Vad tycker ni- kan man ha tvättstuga/skötbord i en klädkammare med ingång från vardagsrummet?

20 thoughts on “Tvätta

  1. Tror absolut inte ni förlorar på den investeringen även det låter som fantastiskt mycket pengar. Går det inte att göra billigare?!

  2. Precis, ni borde ta in lite konkurrerande offerter. Ni kan inte fräscha upp det litegrann? T ex har vi skaffat nytt handfat, blandare och badrumsskåp och målat tak och dörr och det blev genast bättre. Sedan har vi en ful rand med beigebrunt kakel men ska försöka hitta någon snygg kakeldekor. Man kan även måla på kakel faktiskt och fräscha upp det sättet.

  3. Annars är det väl bara att ni fixar tvättstuga i klädkammaren. Tänk vad skönt med egen tvättmaskin när Skolbebisen kommer.

  4. En badrumsrenovering höjer lägenheten värde med mycket! Är iallafall min åsikt efter att ha rusat runt på visningar förra våren.

    Resonerade som så att om jag hittade ett objekt med risigt badrum (o kök) då ville jag göra ett kap, dvs inte betala typ någonting, då badrumsrenoveringen är det dyraste du kan göra i en lägenhet. Å tvättmaskin är guld värt med bebisar, de kräks ner handdukar, bajsar ner kläder….

    Så jag skulle vilja säga: det är värt det! Däremot skulle jag ta in offerter ifrån ett par ställen iallafall o jämföra.

    Lycka till!

    (ps! det funkar utmärkt att ha skötbord i en klädkammare, om man tycker det är ok med våtservetter.
    Vet dock inte om jag skulle ha en tvättmaskin därinne….)

  5. Ja, jag vet hur dyrt det är för jag är i samma tankar. I alla fall om badrumsrenovering men inte bebis. Du behöver tillgång till vatten för både bebis och tvättmaskin. Lättare för bebis där räcker det med en liten balja. Varför inte skötbord i badrummet?

  6. Jösses vad det kostar! Jag är alltid för att underlätta vardagen för en småbarnsfamilj. Vi har alltid haft tvättmaskin och det har varit superskönt! Skötbord har vi haft i vårt sovrum (i alla fall under barnets första år ungefär, sedan har vi bytt på ett skötbordsunderlägg som vi lagt på golvet i badrummet). Det har gått alldeles utmärkt. Så skötbord i klädkammare tror jag går bra, däremot är jag lite teksam till tvättmaskin i klädkammare (för det var så du menade va?). Tror att det är ganska mycket bök att dra in vatten dit och det blir nog också kostsamt.

    Vad kostar det att ”bara” installera tvättmaskin i badrummet? Går det, eller måste man ta bort ytskiktet på väggar och golv för att komma åt?

    Hoppas ni kommer på en bra lösning!

  7. Så många kommentarer redan! Mycket bra tips, tack så mycket.

    Vi har nog bestämt oss för att göra en kompromiss, precis som Anna föreslår. Byta ut toalett och handfat och köpa ny duschblandare. Sänka taket och sätta in nya skåp. Men det kan man ju göra själv, ja utom porslinet då, men det kostar ju inte så mycket att leja ut.

    Vad gäller klädkammaren var jag nog lite otydlig. Det är en skrubb som vi använt som städutrymme och den ligger vägg i vägg med toaletten, så att dra vatten dit är en baggis.

  8. Jag håller absolut med om att man vill ha egen tvättmaskin när man har bebis!

    Vad gäller vatten i klädkammaren så vet jag inte vilka regler som gäller i Sverige, men i Finland är det jättesträngt vad gäller vatten i utrymmen som från början inte är tänkta för det. Så det kan vara värt att kolla upp att försäkringar gäller om det blir läckage osv. När jag renoverade toaletten i en tidigare lägenhet var det ett himla hallå om huruvida det måste vara fuktspärrat ända upp till taket eller om det räckte med bara en meter upp från golvet …

  9. Min kille satte in handfatet helt själv. Han hade inte gjort det förut men han kollade på en guide (kan mejla den till dig om du vill). De underlättare att vi kunde använda samma konsoller från förra handfatet. Det var bara rören som behövde bytas och det behöver man ingen rörmokare till om man inte drar nytt. Blandaren var inga problem heller.

    Badrumsskåpet var lite mer komplicerat i o m belsysningen men eftersom Peter är ingenjör med inriktning på el m m så har han den kunskapen. Annars är det nog ganska billigt att leja bort det.

    En sida där man kan hitta handfat, blandare osv. billigare än t ex Svedbergs direkt är http://www.vvsonnet.se

    Lycka till!

  10. hola…Shit sikken dyr handyman..

    Tror inte att han va så sugen på att göra jobbet därör ett överpris..

    Ja kan alltid hjälpa till de vet ni eller hur..??Å ja är inte så speciellt dyr 😉
    Ha en trevlig helg

  11. Var det bara arbetskostnad? Skötbord är kanske inte nödvändigt vet många som inte har något, inkl oss. Jag har gjort en ”skötbräda som ligger över badkaret men som är liten att ställa undan när amn vill se våra bloggar.

    Hitills har vi inte anändt vår tvättmaskin sen vi kom hem från BB men vi har ju en tvättstuga längst ner i hissen som nästan alltid är ledig.

  12. Maja- ja, vi har kollat och det är ok att sätta maskinen där. OCh man behöver inte våtspärra på samma sätt när det gäller tvättmaskiner tydligen.

    Anna- ja man kan säkert sätta in handfatet själv, men de har skärpt reglerna rejält efter årskiftet vad gäller försäkringar och sånt.

    Tack för länktipset!

    Elektrikern- Vi har minsann tänkt anlita dig, vi vill sänka taket och sätta in spotar på toalett och dusch, och sätta upp någon ljusmojäng i skrubben. Är du ledig någon helg framöver??

    Robert- det var inklusive material och porslin. Magistern har också tänkt bygga någon skötgrej som man sen kan använda som hylla. Vet också många som byter på sängen eller på ett skrivbord eller så. Men vi har så himla litet hemma så vi måste nog gömma undan det lite.

    Ang. tvättmaskinen- både jag och Magistern var kräkande bebisar så brås Skolbebisen på oss får vi tvätta mest hela tiden enligt våra föräldrar 😉

    • Hej!

      Såg din länkt om tvättmaskin i klädkammaren och blev väldigt intresserad på hur det blev med allt. Jag skulle nämligen vilja ha samma sak. Vårt badrum ligger också vägg i vägg med en klädkammare där jag skulle vilja ställa en tvättmaskin och göra en öppning för rören i väggen mellan dessa båda rum. Nu har jag fått lite tveksamma kommentarer från de i styrelsen och skulle vilja kolla vad som gäller. Vad har du fått fram och hur kollade du vad som gäller. Erfarenheter mottages tacksamt 🙂
      Även tips på hantverkare (bor i Stockholms län).

      Vänligen

      //Jolanta

      • Hej. Jo vi pratade först med en hantverkare och mailade sedan styrelsen med våra förslag. Styrelsen hade som krav att det var våtrumsskyddat och att det gick in ett avlopp i klädkammaren. Vi installerade dessutom en golvbrunn för att verkligen säkerställa att det inte skulle bli läckage.

        Vi använde en hantverkare som vi känner som bor där min man härstammar från. Vi var noga med alla papper så att vi kunde bevisa att det var korrekt gjort.

        Har tyvärr inga tips på hantverkare i Stockholm.

      • Tack för ditt svar, ursäkta att jag la upp frågan på två ställen. Var inte säker på hur det här fungerar 😉

        En liten följdfråga. Styrelsens krav på att det skulle gå in ett avlopp i klädkammaren, vad innebär det? Vi hade tänkt ta ut vattnet från tvättmaskinen till badrummets avlopp/golvbrunn. Att dra in avlopp i klädkammaren känns lite ”stort”.

        Om du har någon bild på hur det blev, skulle vara jätte intressant att se.

        Tack för ditt svar.

        Hälsningar //Jolanta

      • Har tyvärr ingen bild och vi bor inte kvar där heller. Det borde väl funka att dra vattnet genom väggen också… Men jag är verkligen ingen våtrumsexpert 🙂

        Jag skulle be en rörmokare att komma och titta och ge förslag på vad man kan göra och sen presentera förslaget för styrelsen.

  13. Jag känner mig osedvanligt korkad när jag läser kommentaren jag skrev förut idag. Nu, när jag lägger ihop två och två, förstår jag att en tvättmaskin inte får plats i ert nuvarande badrum och det är därför ni tänkt slå ned en vägg (glöm mitt svammel om att bara ställa in tvättmaskin i badrummet).
    Lycka till!
    /Johanna – med trög sportlovshjärna

  14. Hahaha, fast det var väl inte så trögt. Jag skrev ju inget om varför vi inte kunde ha den i badrummet, utan att slå ned väggen alltså!

  15. tjenna..

    Härligt…de ska vi fixa:D

    påskhelgen tror ja det är 21-24 mars då ä ja ledig va ja vet…..annars är ja ju ledig på eftermiddagarna åp lördag å oftast söndagar….

    Hörs

Kommentera

