Zu Hause!

Så var man hemma igen. Vi åkte till ett soligt Berlin där det var 10 grader varmt hela tiden, skönt! Vi har gått och gått och gått, och Magistern tycker att jag varit väldigt duktig som fixat det.

Vad har vi gjort då? Jo, vi bestämde innan att vi skulle ta varje dag som den kom och att min kropp skulle bestämma dagsprogrammet. I torsdags mådde jag toppenbra och då gick vi i princip hela dagen. Vi besökte alla monument som vi ju redan sett en gång, men då under våra respektive skolresor, då kanske monumenten inte var i fokus (snarare var man skulle dricka drinkar på kvällen). Vi åkte också till Hackescher Markt där det fanns en massa mysiga butiker och fina hus att titta på. Åk dit!

I fredags ville Magistern åka upp i Fernsehturm, men köerna var vidrigt långa och slingrade sig upp för en massa trappor, och det fixade jag helt enkelt inte. Det får bli nästa gång. Istället gick vi lite på stan. I lördags regnade det, och vi var rätt trötta på att både gå och shoppa så vi tog det lugnt på förmiddagen och åkte till Hackerscher Markt och åt lunch. Och sen bar det ju av till flygplatsen igen.

Några iakttagelser vi gjort:

  1. Tysk flygpersonal är mycket mer service minded än svensk. På ditresan undrade kvinnan i check in-disken varför jag hade ett intyg på att min graviditet hade gått som planerat och utan komlikationer, och varför hon skulle se det. ”Var det för att de skulle slippa förlösa mig eller?” I lördags såg check in-mannen till att vi fick priority bording (gratis, egentligen kostar det typ 500 spänn!) och sen fick vi gå på planet först av alla och jag slapp trängas i långa köer för att få gå på. Skönt!
  2. Det finns inga bra tyska klädaffärer. Det enda som finns är H&M. ÖVERALLT! Vi försökte ändå gå på andra ställen än de typiskt turistiga avenyerna, men icke… Ska man hitta fina kläder måste man gå till second hand-kvarteren i Prezlauer Berg. Eller vet någon var man ska gå?
  3. Maten är dålig. Restaurangerna har ordentliga frukostmenyer som är bra, de vi testade var toppen. Men i övrigt- Mein Gott! Det godaste vi åt under resan var den pasta vi själva lagade i fredags kväll, och den lunch vi åt igår på en italiensk restaurang.
  4. De har god öl. På vilken liten skruttig mataffär som helst finns minst 10 olika sorters alkoholfri öl! Och den smakar öl! Man kan till och med få alkoholfri öl på restaurang och på bar. Å andra sidan dricker de öl hela tiden. Hela dagarna möter man folk (ofta ungdomar) som dricker öl eller annan alkohol. Ungefär som svensken håller i sin vattenflaska på stan, inget konstigt med att dricka lite öl eller sprit sådär halv elva på torsdagsförmiddagen….
  5. Bajs. Hundarna bajsar överallt. Äckligt. Och inga kopplar sina hundar på stan. Läskigt.
  6. Tyskar är duktiga på engelska. Och de är väldigt tillmötesgående när man försöker prata tyska.
  7. Fy va dålig jag är på tyska! Sex års studier är puts väck. Jag är som Brännström i Sällskapsresan ”Ja Ja, alles gut, verstehe nicht!”
5 thoughts on “Zu Hause!

  1. Åh, Berlin. Jag har bara varit där en gång, men det var en stad helt i min smak. Hoppas ni njöt riktigt ordentligt av resan och av varandra!

  2. Det gjorde vi, det var mycket skönt med miljöombyte!

    Berlin är snajsigt, men vi var lite besvikna på shoppingen.

  3. Låter som en trevlig resa! Jag skulle verkligen vilja åka dit eftersom jag inte ens varit där med skolan! (Läste franska så vi åkte till Frankrike istället.)

    Alla säger ju att Tyskland är det minst service-minded landet i Europa, men tydligen inte de som jobbar på flygplatsen alltså!

  4. Ja åk dit! Och jag tycker att de var väldigt tillmötesgående även på caféer och i affärer, så jag tycker inte att de förtjänar det omdömet…

  5. Håller inte med, tysk flygpersonal är verkligen inte serviceinriktad! Åtminstone inte på Schönefeldflygplatsen, där jag har blivit hånad av samma kvinna 3-4 gånger! Samt hennes arbetskamrater.
    Roligt att läsa om Berlinresan iaf! Jag åker dit snart igen!(Hoppas kvinnan som har en tendens att håna mig har semester då…)

Kommentera

