Vad skulle ni göra?

Idag hade jag engelska. Eleverna fick antingen skriva på ett arbete de håller på med, eller titta på en film. Jag är verkligen inte pedagogisk för tillfället, jag orkar helt enkelt inte ha så ambitiösa lektioner när jag är så här trött och har så här ont.

Ok, nu har jag ursäktat mig för mitt kassa lektionsupplägg 😉 I alla fall gick tre elever iväg för att skriva på uppsatserna. Och jag satte mig med en fjärde elev som behövde hjälp med grammatiken i sin text medan övriga kollade på film.

Till saken hör att jag i ett svagt ögonblick godkände att de tre eleverna (som gick till datasalen) fick lägga till mig på Facebook. Och idag fick jag se att en av eleverna har en blogg. Nyfiken som jag är gick jag in på den. Och vad får jag se? Jo, ett helt inlägg om att han borde skriva på sin engelskuppgift men istället surfar och spelar spel.

Vad gör man då? Ska man säga nåt, eller acceptera att man får skylla sig själv när man inte kontrollerar att de jobbar (typ, jag får väl fatta att de inte jobbar när jag skickar iväg dem till datasalen)? Magistern tycker att jag ska ge eleven frånvaro och när han kommer och hojtar, visa honom blogginlägget. Fniss.

Vad skulle du göra??

11 thoughts on “Vad skulle ni göra?

  1. Även om jag principiellt håller med Magistern, så måste jag påminna om det moraliska dilemmat med bloggar och att vi alla lägger ut oss och våra liv på nätet. Vad skulle din arbetsgivare tycka om ditt inlägg där duskriver att du inte orkar göra ditt jobb just nu. Visst en godkänd anledning kan tyckas, men det kanske din elev också har (säkert inte, men du kanske förstår min poäng?)

    svårt, men jag skulle låta det passera för den här gången och kanske inte släppa iväg dem lika okontrollerat i fortsättningen. (dessutom betyder det ju bara att eleven får arbeta extra hemma sedan istället – eller hur?)

  2. Cecilia- ja, du har helt rätt. Å andra sidan är det min chef som ”tvingat” mig att sänka ambitionsnivån på lektionerna eftersom hon vill att jag ska kunna jobba terminen ut.

    Jag ska nog inte göra någonting, de har en deadline och det är väl upp till dem själva att möta den, det blir ju som sagt värre för dem själva när de inte utnyttjar tiden i skolan.

  3. Med stor glimt i ögat får du ge en pik där det ingår uppgift i engelska och spel/surfa på nätet. Det behöver inte vara någon konfrontation eller utskällning, bara fint med ett leende låta eleverna veta att man vet. Man anspelar på skuld, visst, men ibland kan det vara bra, för det är ändå deras betyg i slutändan det handlar om. Du gav dem friheten att sitta någon annanstans, och de missbrukade möjligheten till att göra något som inte har med skolan att göra.

  4. Jag är rädd att jag skulle gjort precis som din elev. Se på film var nämligen det värsta, värsta jag visste i skolan. Det passade många andra bra, men för mig kändes det mest som slöseri med tid.

    Till slut blir det ju ändå värst för honom som inte gjort det han skulle… Arbetet måste ju ändå göras.

  5. Emelie- jag förstår dig. Nu var det inte en vanig spelfilm utan en dokumentär om det ämne vi jobbar med.. Men i alla fall..

    Visst är det så att de får skylla sig själva. Huvudsaken är ju trots allt att uppgiften kommer in.

  6. Har du inte alls funderat på allt du lärt dig på lärarutbildningen? (Eller förresten, du har gått mot äldre åldrar, de kanske inte undervisar så förbaskat mycket om elevernas egen känsla för rätt och fel där..) Skriv ut hans inlägg, så du har svart på vitt, men visa det inte. Tala om att du såg hans sida på facebook, att du läst hans blogg och att du insåg att han inte gjorde sin uppgift, fast han sagt att han skulle göra den- och fråga honom vad han tycker är lämpligt. BUSTED, helt enkelt, med eget straff, på nåt vis. Han VET att han gjorde fel som satt och surfade, och han gav dig möjlighet att komma på honom. Straff är ju marigt, när man själv kommer ihåg hur det var att vara tonåring, men helt okej är ju inte beteendet i alla fall! Och han har ju liksom avslöjat sig själv- genom att skriva blogg och själv be om att få lägga till dig på Facebook. Sen kan du ju alltid straffa honom genom att fråga om han vill byta en bajjablöja eller två när den tiden kommer!

  7. Karin- tror du överskattar lärarutbildningen 😉 På min (och jag läste på gamla gymnasielärarprogrammet, inte det här nya som ges nu) pratade vi i alla fall inte om så mycket sånt här. Mest pedagogiska modeller och teorier. Just verklighetsbaserade exempel och dilemman hade ju varit önskvärt.

    Eleven har för övrigt lämnat in uppgiften i tid, så jag tänker inte göra något åt saken den här gången.

  8. Nope, jag tror inte jag överskattar lärarutbildningen, däremot tror jag lärarutbildarna överskattar elevernas känsla för rätt och fel- vilket inte helt kom fram i inlägget, erkännes!! 😉

  9. Jag tycker du ska låta hans bloginlägg passera. Tar du upp det kan du uppfattas som en stalker, samt att de kan leta reda på din blog och sätta hårt mot hårt. Jag skulle ha gett eleverna lite flera förslag på göromål, sen om de en stund gör annat i datasalen vad gör det? Vem mailar inte på sin arbetstid eller gör ngt eget i 5 minuter.

    Jag tyckte själv, när jag gick i skolan att det fanns väldigt lite eget utrymme att hitta på något eget kreativt roligt inom ämnena. Kände mig alldeles för styrd med min självständiga personlighet. Tilläggas ska att jag hade toppbetyg. Lycka till!

Kommentera

