Bebisköp

Det är bara 7 veckor kvar innan Skolbebisen beräknas titta ut. Man ska tydligen köpa en radda saker till bebisen och lägenheten för att vara förberedd. Går man in på diverse sidor kan man lätt bli mörkrädd; listorna där är milslånga… Men, tänkte jag, har man en blogg ska man väl utnyttja den och dess läsare!? Nu råkar jag veta att många av läsarna relativt nyss blivit föräldrar, och därför borde vara rätt insatta i vad man behöver och ej.

Här är det som vi har sorterat ut från alla de här listorna vi hittat, saker vi tror att man faktiskt behöver och kommer att använda. Kan vi ta bort något? Är det något som fattas?

  • Säng
  • Vagn
  • Skötbord (ska vi bygga, inte köpa)
  • Babybjörn
  • Badbalja
  • Filt
Saker vi undrar över:
  • Hur är det med babyskydd? Vi har ingen bil och tänkte ta hem Skolbebisen i vagnen. Måste man ha ett babyskydd ändå? Vågar man köpa ett sådant begagnat? Det känns sådär, samtidigt är de ju rätt dyra…
  • Amningskudde? Funkar det inte med en vanlig kudde?
  • Babysitter, bra eller onödigt?
  • Kläder till bebisen? Hur mycket av allt måste man ha? På vissa listor står det 6-10 bodys, 6-10 byxor osv. Fatta hur dyrt det blir om man köper så mycket i storlek 50/56 som hen kanske bara har i ett par månader… Borde det inte vara bättre att köpa litegrann nu och sen, när hen har kommit, handla det som man märker att man behöver?
13 thoughts on “Bebisköp

  1. Hej skolfröken!

    Jag förstår din förvirring. Själv kände jag mig nästan handlingsförlamad när jag läste allt folk införskaffade.

    Det ni sållat ut är bra. Vi fick också en babybjörn och använde den flitigt. Tll nästa barn kommer jag nog skaffa en bärsjal också eftersom man med den får en ännu bättre kontakt med liten bebis. Hör av dig om du vill ha tips på bra sjalar. Båda är hur som helst guld om man behöver få båda händerna fria eller att ni mot all förmodan måste bära, bära och bära.

    När det gäller babyskydd så köpte vi inget utan valde att hyra ett på sjukhuset. Det kostade typ bara 300 kr och vi fick ha det i nio månader. Nu vet jag inte vad för möjligheter ni har på ert sjukhus men jag tror också att man kan hyra det via NTF eller nåt. Kanske er barnmorska har bra tips här?

    Jag fick en amningskudde men använde den bara ett par gånger. Här tror jag att du kan känna dig för och sen bestämma dig om det är värt att skaffa en eller inte.

    Babysitter är guld! Bra för mamman som får en stund över och roligt för bebis som kan ”vara med” lite mer. Men det är i ärlighetens namn inget ni behöver skaffa innan bebis ankomst. De måste ju vara ett par veckor innan de kan sitta i dem. Kanske något att önska sig?

    När det gäller kläder så misstänker jag att det kommer vara likadant för er som för många andra. Ni kommer få tonvis med kläder i present. Mitt tips är att bara införskaffa ett par plagg i 56 (strl 50 blir ofta för smått fort) och sen avvakta och se vad ni behöver. Jag skulle i övrigt tipsa om en tunn bomullsoverall eller liknande som ytterkläder till den lill*. Och glöm inte att skydda litens huvud med en mössa.

    Just det, vi blev tipsade om ett par knoppar med fjäder innuti som man sätter på sängens ben så att sängen går att gunga lite. Vi tycker att de har varit toppen. Jag tror att de kallas Vyssan Lull. Hör av dig om du vill ha mer info om dessa.

    Och ett tips till är att införskaffa Ikeas tvättlappar i frotté. JAg tror man köper dem typ i tiopack och de är användbara till precis allt (kräk, bajs, mjölkspill etc, etc.)

    Ja, nu blev ju detta nästan en milslångt inlägg men jag hoppas du har nytta av något av tipsen.

    Tänk, bara sju veckor kvar!!!! Du är ju snart på upploppet.

    Kram

    Annars brukar en mobil ovanför skötbordet ganska snart uppskattas.

  2. Å vilket bra svar, tack! En mobil är införskaffad. Och de där grejerna till sängen har jag läst om, verkar smarta. Kul att höra från någon som har dem.

    TACK!

  3. Du har ju redan fått bra svar men…

    De saker ni har på er lista är ju bra att ha. Försök att hyra ett babyskydd. Amningskudde är bra till massa saker, förutom amningen så ligger bebisen gott i det lilla U:et och när det ska övas att sitta själv är kudden perfekt att lägga på golvet bakom. Gott för en trött mamma att sova på också.

    Babysitter är super. Vi har en stadigare variant som går att fälla till liggläge. På så sätt fungar den som säng på dagarna som man lätt kan bära med sig. Vi har använt den från dag 1, det är en chicco.

    Babygym är kul sedan när de blir ett par månader.

    Kläder… jag är barnklädesgalen så jag har alltid haft massor! Du kommer få massa kläder, men nästan allt i 62 o 68. Min erfarenhet som har fått rätt små barn är att jag har fått köpa en del i 56. Man vill ju inte att bebisen ska drunkna plus att det går åt en del kläder. Men ha lite hemma och sedan kan ni ju köpa mer när hen har kommit.

    Vet inte hur ni bor å så men för oss har en babyvakt varit ett måste. Både på kvällen när tvåan sover uppe i sin säng och alltid när han sover ute i vagnen.

    Till dig själv – amningskupor, amningsbh och *ähum* stora bindor.

    Samla på dig gamla handdukar för det går åt en del på skötbordet plus som kräktrasor.

    Nu kommer jag inte på mer för tillfället, kanske återkommer.

    Kram

  4. En kompis till mig köpte majoriteten av babykläderna på tradera för nästan inga pengar alls. Det ska ju ändå bara komma kräks på dom 🙂

  5. Babysitter!! Jättebra, inte första veckorna, men sen. (Sånt kan man ju också önska sig.) Om ni inte har nån egen bil behöver ni väl inget babyskydd? Tror att man kan beställa taxi med. Och hyra går också. Handdukar, småhanddukar, kläder i olika storlekar (man vet inte hur stor bebisen är, vår var väldigt liten och de flesta plaggen för stora). Ett vanligt förekommande tips är att vänta lite med klädköp både till bebisen (lite måste man ju förstås ha) och till dig själv (amningsbehå, som man inte vet vilken storlek innan), och be nån gå och handla åt en när man kommer hem från bb. Tvättmaskin är också väldigt bra att ha 🙂
    Bärsjalen kom vi aldrig överens med, medan andra höjer den till skyarna. Prova innan ni köper nån. Balja.
    Annat kan inhandlas senare, vid behov, t.ex. flaskor för ersättning om man inte ammar eller inte helammar. Både flaskor och ersättning finns i vanliga mataffären! Amningskupor är också bra, i nödfall funkar även bh-inlägg till push-upbehåar, dock rekommenderar jag inga engångs i papper som snarare kan fastna på bröstvårtan, verkar inget kul…

    kontentan av det hela: tokstressa inte och handla inte hysteriskt in allt möjligt, utan avvakta lite, och diskutera med andra föräldrar ni möter efter bebbens nedkomst!

  6. Jag har inga barn men ar barnflicka at en bebis, sa mina tankar ar: babysitter- absolut nodvandig efter de forsta tva manaderna. Bebisen som jag tar hand om hatar att ligga ner, och eftersom mamman inte vill att jag ska bara pa henne hela tiden (10 timmar/dag) sa far hon sitta i sittern ganska mycket.

    Klader: sma babisar bajsar mycket. Ofta gar det genom.. kop begagnade som nagon sa; jag skulle rekommendera runt 15-20 bodys och 8-10 byxor/trojor. Tvattmaskin ar ett maste!
    Lycka till med barnet 🙂

  7. amningskudde är jättebra,även till annat än just när barnet ammas.

    Kostar nästan ingenting om du syr den själv, jag har sytt många som varit väldigt uppskattade =)

  8. Massor med frottetrasor att slänga över axeln när den lille ska rapas, att ha som dregellapp osv. Man kan klippa gamla handdukar som är mjuka av användning och fålla. Den biten skötte mormor och farmor åt oss.
    Babysitter -absolut, vi hade tvillingar men jag kunde duscha varje dag tack vare babysittern, de tyckte mamma i duschen var jättekul underhållning, särskilt när hon sjöng.
    Begagnade kläder första tiden är inte dumt, i den åldern slits inte kläderna och man byter hela tiden så det är bra att ha en del ombyten.
    Vyssan lull-fötter är kanonbra.
    Babyskydd kan hyras, vi hyrde vår för 35:- i mån. Bra att ha om man ska åka m, vänner eller mor-far-föräldrar + första veckorna satt barnen i den när mamma duschade, eftersom de ger bra stöd.

  9. Här kommer mina åsikter:

    Vi har lånat ett babyskydd av en kompis, det funkar kanon. Vi använder vår bil en gång i månaden och det första babyskyddet har de bara i sex månader. Om ni ska göra nån resa med bil kan ni hyra det i en Brio-butik också.

    Jag köpte en amningskudde men jag fick ju aldrig nån användning för den. Edvin låg en del i det men nu ligger den mest och tar upp plats. Jag tror det är kanon om man ammar dock. Du kanske ska vänta och se tills amning och allt funkar.

    Babysitter är jättrebra. Tyvärr gillar inte Edvin den alls. Det funkar när han är humör men oftast inte. Babytravel har en billig variant som duger minst lika bra som dom dyra. Tror den kostade runt 200.

    När det gäller kläder fick vi jättemycket i strl 62 och 68. Han har 62 nu. Edvin var en stor bebis (4kg)men hade ändå 50 i nån månad så vi fick köpa en del kläder direkt när vi kom hem från BB. Vi byter kläder på Edvin varannan dag. Kläderna blir inte direkt smutsiga om barnet inte kräks mycket. Blöjorna är så bra nuförtiden att de suger in det mesta. Jag tror vi haft runt 5 bodys i varje storlek,

  10. Ok nu har jag inte last igenom de andra kommentarerna sa jag kanske upprepar vad de redan har sagt. Men har kommer mina tips anda 🙂

    Alla de saker ni har med pa listar haller jag med om att man behover. Men jag skulle ocksa rekommendera babysitter och amningskudde! Amningskudden ar underskattad :-). Alltsa grejen ar att jag forsokte vika och fixa med andra kuddar men det blev aldrig lika bekvamt for varesig Nils eller mig. Sa jag ar ett stort fan av amningskuddarna!!
    Babysitter skulle jag ocksa satsa pa. Men det ar ju inget ni behover pa en gang egentligen. Nils ville aldrig ligga pa golvet men alskade att sitta i sin babysitter. Ett exempel ar nar man ar ensam hemma och dushar. Det brukade NIls sitta i babysittern och kika. Men ska ni kopa en babysitter sa kop en av bra kvalitet och inte en som ar for ostabil!!

    Det dar med klader ar lurigt. Jag var sa himla nojig att jag forst hade bestamt mig for att inte kopa nagot alls… men sedan kopte jag en liten liten basgarderob. Dock visade det sig redan andra dagen pa sjukhuset (man far inte lana klader har i England) att vi hade kopa alldeles for lite grejer i de forsta storlekarna. Tex pyjamaser som de ju anvander en hel del dar i borjan. Nils kraktes mangder i borjan och jag hade anvant de tre pyjamaser jag kopt forsta dagen redan. Ben fick saledes i panik (inte riktigt men nastan…;-)) springa ner i presentbutiken pa sjukhuset och kopa nagra fler.

  11. Ja, jisses vad grejer det finns till bebisar! Tycker att ni har prioriterat bra, alltså som jag skulle ha prioriterat 😉 Vi har varit lyckligt lottade som lånat/ärvt både kläder och saker.

    Amningskudde har jag aldrig använt och heller aldrig saknat. Vanlig kudde funkade bra för mig. Babysitter använde vi nog en del, men precis som andra har skrivit använder man ju inte det från dag 1. Det beror ju också på vad bebisen gillar. Vår första gillade babysitter mer än lillebror. Däremot hade vi aldrig klarat lillebrors första skrikmånader utan babybjörn bärsele (och Per Gessle, men det är en annan historia…)

    Babyskydd har vi aldrig köpt begagnat, däremot har vi sålt på Blocket. Känner man till de som säljer så skulle jag våga köpa. Vi hade i beräkningen att vi skulle sälja babyskyddet, så då blev det inte så dyrt (handlade om 100-lappar i slutändan).

    Ang kläder gör precis som du skriver köp litegrann nu och handla mer sen när du vet vad ni gillar (body + byxa eller ”sparkdräkt” t ex).

    Lycka till! Det är så mysigt att följa era bebisförberedelser, även fast jag inte känner er alls. Blir faktiskt lite bebissugen…

  12. Grymma tips. Men jag tänkte på två saker till.
    Termometer – bra både om bebisen blir sjuk eller inte har bajsat på några dagar 🙂 (bra att ha hemma från början också. Det är inte så kul att inte ha någon hemma om de blir sjuka för första gången efter apotekets stängningsdags).

    Sen badolja att använda när det är baddags. Bra för att hålla små kottar mjuka och fria från skorv.

Kommentera

