Utmaning

Snäckan har utmanat mig med några frågor om mina läsvanor. Jag gillar!

1. Vilken bok läste du senast?
Den senaste jag läste ut var Digging to America, men den jag läser just nu är The Blood of Flowers.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Antingen Smuts av Katarina Wennstam eller The Kite Runner av Khaled Hosseini.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Tror nog att det är fler kvinnliga. Har i och för sig inte räknat.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker ”nu har jag kommit en fjärdedel”, ”en tredjedel”, ”hurra! hälften!” osv?
Ja, speciellt om det är en bra bok, men då är det ju mer ”NEJ- det är bara en tredjedel kvar!”

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex. omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Jag brukar kolla lite på Pocketshopens topplistor, jag är ganska svag för omslag, men framför allt läser jag böcker som bloggare tipsar om.

6. När blir en bok för lång?
Det finns inga för långa böcker tycker jag. Däremot finns det tråkiga böcker, och de kan ju vara hur korta som helst. En bra bok kan i princip vara hur lång som helst. Jag gillar tjocka böcker. Fast de är ju klumpiga att läsa förstås 😉

7. Läser du gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska.
Jag läser ogärna böcker på svenska om originalspråket är engelska. Detta efter att ha pluggat översättning och insett hur stor skillnad det faktiskt blir på att översätta skönlitteratur. Det kan bli en helt annan bok. Sen vill jag ju hålla min engelska igång, och då är ju läsning ett utmärkt sätt.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Hmm.. Det måste vara Hon går genom tavlan, ut ur bilden av Johanna Nilsson. Den prackar jag på alla!

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? I så fall, när ger du upp?
Ooh ja! Jag har inga problem med att lägga en trist bok åt sidan. Jag brukar läsa en tredjedel innan jag lägger av.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Jag har ärligt talat alldeles för mycket chiclit. En genre som jag inte gillar är Science Fiction. Det har jag ingenting av.

Nu ska man alltså utmana lite folk här! Jag har sett att rätt många i min blog roll har blivit utmande redan, så jag låter alla som vill anta den! Lämna gärna en kommentar så att jag kan kolla in era svar!

8 thoughts on “Utmaning

  1. Du ska helt klart välja The kite runner som nästa bok! Det är en av dee bästa jag läst, tårarna rinner stundtals och jag tycker att den är otroligt välskriven och målande. Det är en sån jag prackar på alla!

    Fred & Kärlek

  2. Jag som älskar att läsa kan inte hålla fingrarna borta från denna utmaning. Kommer inom kort hos mig.

  3. Kul att läsa om andras läsning! En lista kommer inom kort på min blogg, men inte just nu, för nu är klockan alldeles för mycket och jag borde ha gått och lagt mig för länge sen…

  4. Lista har dykt upp på min sida:D
    Måste också försöka min på kite runner, har hört mycket gott om den!

    hoppas allt är väl och att vi farao kan ses snart!!

  5. Snäckan- ja gör det, den är toppen!

    Sandra- ok, tack för tipset.

    Fatima- ska kolla in din lista.

    Helenamariacecilia- spännande!

    Snillis- hehe, ja en dejt vore kul, även om jag inte är så rolig nu för tiden utan somnar så fort jag sätter mig 😉

    Emelie- kollar in!

Kommentera

