Sista dagen!

Så har man sagt adjö till eleverna. Nu återser jag dem inte förrän i januari någon gång. Känns mycket konstigt. Fast skönt att inte jobba på ett tag. Vilken lyx! Tänk om jag bodde i USA, då skulle jag bara ha rätt till sex veckors betald föräldraledighet…

För övrigt är jag idag upprörd över hur dålig information det trots allt är till blivande föräldrar kring föräldraledighet, jobbet och semester och allt vad det är. Jag och Magistern var på en tvåtimmarsföreläsning på Försäkringskassan om vad man ska tänka på, men det är ju ändå tusen grejer till som ingen säger, men som man bör göra… Jag har till exempel rätt till föräldralön från min arbetsgivare. Detta får jag dock bara om jag själv ringer och begär det. Det är inte så lite pengar heller, 10 procent på två månadslöner.En annan grej är att jag har rätt att betala en lägre fackavgift under ledigheten. Även detta måste jag själv ordna, det är inget som sker automatiskt. Bägge saker är inget som någon på försäkringskassan eller jobbet har sagt till mig, när jag har funderat på om det kan vara så att jag har rätt till det har ingen vetat. Inte ens min chef eller mitt fackliga ombud!

Och ja just det, man måste ju vara supersmart när man planerar sina dagar! Lönetanten på mitt jobb satt i en kvart och kollade almanackan och sa åt mig hur jag skulle göra och hade vips sparat typ 10 föräldradagar åt mig över jul och nyår. Det hade jag aldrig fattat själv. För jag har ju aldrig gjort det här tidigare! Kan inte någon skriva en bok om det här så att man fattar hur man gör? Tydligen så är det ju massa folk varje år som blir betalningsskyldiga för att de inte har koll på sina semesterdagar och föräldradagar och allt vad det är…

11 thoughts on “Sista dagen!

  1. Jag håller med dig! Allt med föräldradagar är en DJUNGEL!! Det mest frustrerande är att man får olika bud från F-kassan beroende på vilken handläggare man pratar med…
    Har det löst sig för er nu i alla fall? Räcker dagarna?
    Som det ser ut nu kommer vi att ha runt 60 dagar kvar efter föräldraledigheten. Bra för J att kunna ta ut någon vecka på sommaren och så…
    Kram kram!!

  2. Antar att man får sitta och surfa på Försäkringskassans sajt i typ 10 timmar för att ha koll på allt. Någon borde sätta upp en sajt med allt, http://www.foraldraledig.se

    Ska komma ihåg det där med facket.

    Det är ju bra i alla fall att man kan ta ut typ 4 dagar ersättning i veckan och på så sätt dra ut på det hela. Om man har råd vill säga.

  3. Ja, det verkar vara en djungel!! Men gud så skönt att ha lämnat jobbet, nu kan du bara njuta av stillheten och lugnet ett tag till innan ert lilla pyre tittar ut! 😀

  4. Jag VET, att planera f-dagarna är ursvårt för att man ska få det rätt.

    Märkligt att ni själva måste begära föräldralönen. Den fick vi automatiskt. Facket missade jag men fick delar av det retroaktivt efter lite bråk.

    Grattis till f-ledigheten.

  5. Oj, vad svårt det verkar! Det är ju lätt att vara godtrogen och lita på att man får reda på det som är värt att veta. Nej, skriv den där boken vetja. KAnske släpps den lagom till att jag ha en bulle i ugnen. Ja, det var en bra idé minsann 😉

  6. Ojdå.. vilken djungel! Inte lätt att hålla koll på allt. Hoppas ni fått någorlunda koll nu då! Passa på o njut av ledigheten nu innan skolbebben tittar ut! 🙂

  7. Jag vet, det är ju jättekrångsligt. Det där med facket visste jag inte. Hur ordnar man det? Ringer man till LR och säger att man ska vara föräldraledig eller vad?

  8. Elin- Ja, det är ju det värsta, att de säger olika saker… Jag har faktiskt inte räknat ut exakt hur många dagar vi förbrukar, men våra sommarlov räddar ju en hel del dagar.

    Anna- Ja, det vore bra. Och man kan nu pussla jättemycket med dagarna, det är jättebra. Fast det blir fattigt…

    Nina- Ja, det är mycket skönt faktiskt!

    Snäckan- Jaha, men tur att du fick det sen då!

    Fatima- Ja, det kanske jag gör du 😉

    Miia- Det ska jag göra, jag ska sova och läsa!

    Mrs P- Ja, du bara ringer och säger att din inkomst blir lägre i och med föräldraledigheten, och så får du uppskatta hur många dagar du ska ta ut per vecka (om du inte redan bestämt) och så får du förhoppningsvis en lägre avgift. Jag betalade maxavgiften så för mig blev det typ 200 kronor billigare per månad. Lönar sig absolut att kolla.

  9. Ja, det är en djungel. Jag har skällt på fk idag som ännu inte lyckats betala ut min majersättning. Tur att man har en man som försörjer en…

    Som lärare är det ännu mer lurigt med föräldrapenningen. Mitt råd till dig är att bara söka om tjänstledigt en termin i taget. Genom att gå i tjänst över loven så tjänar man en hel del.

    Grattis till ledigheten! Välkommen in i gänget ”lärare som stannar hemma och desperat försöker uppfostra sina egna barn än andras ungar”!

  10. Johi- problemet är bara att jag har semestertjänst, så jag skulle ju garanterat få jobba på loven då, för det gör jag ju normalt…

    Men tack- känns skönt att få vara med i gänget 😉

  11. Ja, helt sjukt svårt var det där, ändå lyckades jag fylla i ansökan fel så de fick ändra den i efterhand. Det där med facket är ännu svårare eftersom du ska veta hur mycket pengar du får ut och det har jag inte fått veta, jag vet bara att jag får en utbetalning i månaden! Hur ska jag då kunna ansöka om sänkt avgift? *suck*
    J,a och det där med föräldralönen från jobbet fick jag undervisa dem om eftersom de inte haft någon föräldraledig tjänsteman någonsin på detta företag… Men det funkade till sist 🙂
    Hoppas det går bättre/smidigare för dig!

Kommentera

