Club Cellstoff

Inför semestern tyckte mamma att vi skulle köpa Cellstoff. Det är tydligen något de använde förr i tiden till blöjor och byten och sånt. Jag har aldrig sett detta, men tror att jag läst om det i en bok någon gång, så jag tittade storögt på henne och tyckte att hon var lite gammaldags. Magistern hade aldrig hört talas om Cellstoff och har nog fortfarande inte riktigt fattat vad det är.

När vi kom till stugan så tjatade mamma fortfarande om Cellstoff och hur bra det var. Och när vi åkte in till Kalmar gick hon raka vägen till Apoteket för att köpa det till oss. Där tittade de, enligt uppgift från henne själv, ”konstigt” på henne och gick till datorn för att söka. Det skulle finnas fortfarande men det var beställningsvara. Ville hon lägga in en beställning på Cellstoff och komma tillbaka en vecka senare för att hämta?

Mamma kan ändå inte släppa detta med att Cellstoff inte längre är på varje människas läpp, utan har börjat fråga alla hon träffar om de vet vad Cellstoff är. Ja, hon går inte på främlingar alltså, helt knasig är hon ju inte. Nej, hon frågar bara folk vi känner. Senast frågade hon Magisterns brors fästmö om hon visste vad Cellstoff var.

-Ja självklart! Här lyser mamma liksom upp, äntligen finns det någon som har vett att känna till Cellstoff! Det är klart jag vet vad det är. Jag slår in alla mina paket i det

Nu är det ju inte så att vi får alla våra paket inslagna i Cellstoff, utan det var ju Cellofan hon menade. Och mamma är fortfarande den enda medlemmen i Club Cellstoff.

19 thoughts on “Club Cellstoff

  1. Men, cellstoff finns väl redan i de vanliga engångsblöjorna? Det är väl det vita som har så hög uppsugningsförmåga? När jag var liten för sisådär tusen år sedan, sa man just cellstoff till de blöjor man då använde eftersom materialet var så viktigt.

    Eller är jag rent ute och reser?

    (Till mina barn använde jag i stället tygblöjor, i alla fall den mesta tiden. Vanliga blöjor gick inte att få tag på i Nicaragua där min äldste föddes.)

  2. Jag har hört svärmor mumla om cellstoff.. Hur besvärlgit det var.. man skulle vika nå på nåt speciellt vis osv. Sen fyller hon på med att mumla om när dom ”färdiga” blöjorna kom och snibbar.. Sen avslutas det hela med hur enkla och bra dagens blöjor är. 😀

  3. Jodå, de bland skolfrökens läsare som har varit med ett tag är väl förtrogna med cellstoff, och det är just som Susanne säger det sugande material (baserat på cellulosa, därav namnet) som finns i engångsblöjor. I yngre järnåldern köpte man det separat i stora balar, ungefär som 32 toarullar, och la en lämplig kvantitet i en plastsnibb som man kunde återanvända. Se där ett miljötänkande långt innan ordet var uppfunnet!

  4. Alltså, det hade man väl inte ens när vi var små och jag är född 1976. Jag minns ju inte min egen blöjperiod men jag vet att mamma berättade att man hade snibblöjor men det var ju ändå en riktig blöja under; snibben var ju för att knyta eftersom man inte hade blöjor med tejp ännu. Men när min bror som är född 1980 var liten då fanns det vanliga med tejp. De var ju iofs inte lika bra som nu, eller å andra sidan var de kanske bättre för att barnen blev torra mycket tidigare då. Nu är det så torrt och skönt i blöjan att de gärna har på sig dem till de är 4 år!

    • Jo, de rektangulära iläggen till snibbarna var just cellstoff. Men det var inkapslat i en ”påse” för att vara hanterligare. Som du säger så var det bättre förr. Cellstoff absorberar bra, men när det blir vått så känns det också vått. Således blev vi i regel blöjfria redan före tvåårsåldern! Cellstoff är en ren produkt gjord av trämassa. Bryts ned i naturen på några månader. Det ”moderna” materialet i dagens blöjor, superabsorbenter (SAP), som är gjord på olja, har en nedbrytningstid på 1500 ÅR!!! Och i beaktning att barn nu har blöjor tills 4-5 årsåldern dessutom. En lysande affärsidé för blöjtillverkarna. Varför vill någon alls sluta med blöja när det inte finns något obehagligt med dem?

  5. Fascinerande. Fast det som suger så bra i moderna blöjor är väl inte cellstoff i första hand, utan nåt slags polyakrylat (superabsorbenter)? När min lillasyster föddes, 1981, hade vi ännu plastsnibbar ibland, och i dem ett slags engångsblöjor som jag tror var fyllda med just cellstoff. De blev urslaskiga och äckliga på nolltid. Om man ska vara ekologisk på sommartorpet så tror jag nog mer på vikblöjor!

  6. Pingback: Busted « En skolfrökens bekännelser

  7. Den första allt-i-ett blöjan kom på 60 talet, men floppade. Det var först på 80 talet senare del, som all-i-ett blöjan slog igenom.

    1985 hade Snibb blöjan ca 85% av marknaden fortfarande, Snibb blöjan bestog av 1 st plastsnibb och 1 st blöja, oftast innehållande cellstoff.

    Snibb blöjor suger ….. ( Öppet tolkningar 🙂 )

  8. Har numer flyttat från Sverige till Åland och här används cellstoff i stor utsträckning både till barnblöjor och på sjukhuset där jag arbetar. Ålänningar och finnar hyser stor tilltro till det här materialet och sättet de använder det på är inte helt dumt ur miljösynpunkt.

  9. Cellstoff används mycket på veterinärkliniker, t ex att torka av undersökningsbord med, som underlägg när man gör något som kan bli söligt, ibland som snabbplåster tillsammans med tejp vid blodprovstagning.

    Födde barn häromdagen och på skötborden på BB fanns också en bunt cellstoff, snodde med lite och lär nog köpa mer, suveränt som underlägg på skötbordet när bebisen är riktigt kladdig.

Kommentera

