Gör om, gör rätt!

Jag blir galen på Försäkringskassan! I sommar har jag behövt kontakta dem säkert tio gånger för de gör ingenting rätt.

I går skulle jag få min första föräldrapenning. Eftersom jag har semestertjänst har jag valt att bara ta ut tre veckors semester i sommar för att spara lite till i höst (resan till USA) och till nästa sommar, då jag inte har full semester. Därför skulle jag gå på föräldraledighet den 7 juli. Till en början bestämde vi att jag skulle ta sju dagars ersättning i veckan eftersom Magistern inte heller får full lön i juli pga hans jobbyten under det senaste året. Alltså skulle jag få ungefär 7000 för de sista veckorna i juli.

Jag fick 1700. Så då fick jag ringa. Igen. Och sitta i den där telefonkön. Igen. Och vet ni varför jag bara fick 1700. Jo, för enligt dem uppfyller jag inte 240-dagarskravet. Med det menas att man i minst 240 dagar i följd före den beräknade eller faktiska födelsen haft rätt till en sjukpenning över 60 kronor per dag. Och jag har jobbat heltid i tre år! Och borde därför uppfylla kravet kan man tycka.

Så nu, bara för att nån handläggare på Försäkringskassan inte gör sitt jobb och läser alla de sjuttioelva blanketter jag skickat in, måste jag vänta på att detta ska överklagas och sen någon gång i nästa vecka få en tilläggsutbetalning på det som fattades.

Morr.

Och en sak till som suger med Fsk: Deras Internettjänst! Den skröt de om på informationsträffen och berättade hur lätt det skulle vara att begära föräldrapenning. Man fyller bara i allt på Internet och så kommer pengarna.

Tror inte det va! Jag fyllde i allt och fick en bekräftelse och ett kvitto att ladda ned. Men det registrerades inte ändå. Så när jag ringde sa de att Internettjänsten inte fungerar så bra, och de skulle skicka blanketter istället. Men de skulle inte komma förrän om en vecka. Och när de väl kom, jag då fick jag fylla i allt igen.  Och skicka med snigelpost.

8 thoughts on “Gör om, gör rätt!

  1. ooops, nu blir jag nervös. jag har bara begärt föräldrapennign på nätet och som du fått ett kvitto, men sedan har det inte hänt något.
    Man kanske skulle slå dem en signal …

  2. Vet inte hur många gånger vi handgripligen gått upp på försäkringskassans kontor för att skapa ordning i kaoset. Ganska tröttsamt när de som du säger, gärna skryter om hur bra allt funkar…

  3. Välkommen i klubben! 😉 Jag har haft mina strider med fk, och det enda som hjälper är att stå på sig och tjata, tjata, tjata och köra med snyfthistorier typ ”Jag kan inte betala mina räkningar…”

  4. Försäkringskassan och jag står inte på god fot med varandra direkt… Ett tag var det fel V A R J E månad. Jag höll på att bryta ihop. Jag jobbar deltid och ”fyller upp” till heltid (för att behålla min SGI), men bara tanken på allt krångel med fk får mig att längta efter att jobba heltid…

Kommentera

