Sömn och spya

Vi drog på det där med att låta Skolbebisen sova i sin egen säng. Det var ju så mysigt att ha henne brevid sig! Men i går kväll skulle jag bara testa lite. Jag stoppade in henne i hennes sovpåse och la henne i spjälsängen. Sen drog jag upp hennes franska mobil som både spelar och snurrar och som hon gillar skarpt. Hon låg och tittade på den och fäktade lite med armarna.

När hon gnydde till stoppade jag in en napp. När den ramlade ut petade jag in den. Sen la jag mig och läste. Magistern fick stoppa in nappen en gång (på Skolbebisen alltså, jag klarade mig utan) men sen somnade hon! Min lilla sötis!

Från halv tolv till kvart över sex sov hon i sin egen säng. Sen ropade hon på mat. När hon ätit och jag lyfte upp henne spydde hon på mig. En riktig vuxenkräka rakt ut och ned på mig och på vår säng. Som straff kan man tänka. Sen skrattade hon högt och pratade lite. Så kvart över sex fick jag byta lakan och duscha. Men var gör man inte för sin lilla bebis som är så duktig och somnar på första försöket i sin egen säng?

Reflexion: Varje gång jag och PR säger något som våra barn gör/inte gör så får vi äta upp det. Häromdagen, när PR blivit nedspydd för femte gången, sa jag att Skolbebisen aldrig kräks längre. Nu har hon spytt typ åtta gånger sen dess. Samma sak för PR: Jag klagade på att Skolbebisen inte accepterar att ligga vaken i vagnen och att man måste plocka upp henne då. PR berättade då att hennes bebis gärna ligger i vagnen. HA! Nu vägrar hon och skriker om inte PR plockar upp henne så att hon kan se sig om. Nu är jag därför lite rädd för att det där med spjälsängen och den här sova hela natten-trenden inte kommer hålla i sig, just för att jag sa det högt. Jag väntar med spänning.

Nu måste jag duscha igen, hade visst lite intorkat kräk i håret. Snajs…

9 thoughts on “Sömn och spya

  1. Nämen vilken duktig tjej!! Hoppas att det fortsätter nu =) Eric sover också helt ok i sin säng, han somnar dock gärna liggande på mig. Men sen är det bara att lägga ner honom. I natt sov han från 21.00 till 05.00 , riktigt härligt!
    Kram kram!!

  2. Vad duktig hon är! Sam har aldrig sovit en hel natt hittills, fyra timmar i sträck är nog det längsta. Men han äter gärna lite för mycket om han har sovit lite längre, och då kräks han lätt upp det också 🙂 Det kommer att komma och gå i perioder, kan jag lova dig!

  3. Elin- Ja det är värsta lyxen att få sova så länge!

    Snäckan- VIsst!!!

    JOnna- Ja, det var nog att hon fick för mycket som gjorde att hon kräktes. Svårt.. Man vill ju inte väcka henne liksom.

    Erica- Ja, det är ju mysigt. Men skönt att få ha sin säng ifred igen.

  4. Duktigt! Men ni lär nog vara glad senare över att ha vänjt henne tidigt vid sin egen säng. Man har ju hört skräckhistorier om föräldrar som inte haft något samliv knappt på flera år eftersom de alltid har ett barn eller två i sängen.

  5. Å vilken duktig tjej!!
    Hoppas mitt lilla pyre kommer sova så bra =)
    Får kanske gå kurs hos dig och magistern i ” nattning av barn”??

Kommentera

