Bvc-tanten

Vi har världens tråkigaste bvc-sköterska. Hon säger ingenting. Jag får fråga vad hon vill att jag ska göra, alltså ”ska jag ta av henne så att du kan väga eller?” eller ”behöver du mäta huvudet idag också?”. Hon berättar ingenting om vad man ska tänka på, utan all information jag fått av henne har jag fått dra ur henne.

Sen får hon allt att verka som att det är något fel. Idag mätte vi Skolbebisen igen och hon har inte växt något på en månad, hon är fortfarnade 58 centimeter lång och hamnar därför lite under normalkurvan nu. Egentligen tror jag väl inte att det är någon fara, men det säger hon inte. Utan hon säger då ”Jaaa, hon växer ju inte så mycket, så vi får titta på det nästa gång”. Och så tar hon en låååång paus. Det låter då på henne som att det är något fel, och när jag frågar så svarar hon inte utan säger bara att vi fick se hur det var nästa gång. Som den hypokondriker jag är tror jag ju då självklart att vår dotter är småväxt.

Det är samma kvinna som leder vår föräldragrupp. Booooooring. Hon bara sitter och tittar på oss och så frågar hon hur vi tycker det går. Sen är det upp till oss. Vi försöker ställa frågor men hon svarar liksom inte. Ett vanligt svar är ”Njaaa, så kan det kanske vara” eller ”Jaha, nej det tror jag inte”. Nu har det blivit så att vi svarar på varandras frågor eftersom hon inte verkar vilja ge oss någon hjälp. Efter ungefär tjugofem minuter så går hon så att vi får prata själva. Visst, jag förstår att ett av syftena är att vi ska lära känna andra föräldralediga mammor och pappor, men vi vill ju också få lite information och svar på våra frågor. Hon känns totalt ointresserad och oförberedd…

Jag skulle vilja att det var som på min kompis föräldragrupp. De har ett tema varje träff och får reda på massa saker. De har pratat om sjukdomar och infektioner och nästa gång ska de prata om mat och hur man kan göra med det. Så nu får min kompis återberätta allt för mig så att jag lär mig något.

24 thoughts on “Bvc-tanten

  1. Det låter ju lite trist. Kan du kanske föreslå just sådana där teman? Man behöver ju inte säga ”du är dålig på detta” utan kan föreslå lite nya grejer. ”Du kanske kan förbereda lite på [ämne] nästa gång och sedan kan vi ställa frågor.” Om det inte hjälper får du väl prata med någon ansvarig över henne.

  2. Trist! Varför jobbar såna människor med att träffa små bebisar och deras frågvisa föräldrar?

    Appropå Sex and the city, ha inte dåligt samvete. Alla damer borde känna till SATC, det är aldrig för tidigt. Det är bara bra för Skolbebisen att lära sig lite populärkultur.

  3. Vad tråkigt! Be att få byta BVC-tant, säg bara att du inte känner att er kemi stämmer, det ska man få lov att göra.
    Sedan ska du vara glad att ni överhuvudtaget har en föräldragrupp, vårt BVC är så överbelastat att de inte har tid att arrangera sådant, ”kanske i vinter eller nästa år”…

  4. Åh fy va tråkigt! Det är konstigt att sådana människor jobbar med barn… Jag mötte en väldigt ”kantig” kvinna tidigare i veckan på öppna förskolan, hon som håller i aktiviteterna. Hon var inte särskilt intresserad utan verkade bara vilja få sångstunden (som var det enda vi var med på) överstökad. Tråk!
    Men jag tror inte du behöver oroa dig över lilla skolbebisen, ibland får de ju växtryck och ibland växer de mindre.

  5. Jag hade en likadan BVC tant, trivdes inte alls med henne så jag bytte. Det bästa jag gjort, man träffar ju dom ändå rätt ofta när barnen är så små!

  6. Jösses det låter som det är många BVC-tanter som är stöpta i samma form!!

    Vår ord BVC-dam är faktiskt en riktigt cool krutgumma men den som ledde vår f-grupp var i samm stil som din. Vad jag blev mest uppörd över det var att hon lyckades få mig att känna mig som världens sämsta mamma varje gång jag varit där genom att ojja sig och ooua sig om man råkade nämna något man gjort eller inte gjort. När jag sen kollade med den andra bvc-tanten så var hon bara stödjande.

    Kram

  7. Ja, man kanske skulle byta då.. Pinsamt bara, vad säger man?

    Det verkar som att flera har samma erfarenhet- trist! Varför är det så, gillar de inte sina jobb?

    Hanna- Nä, hon heter Anita 🙂

  8. Ska jag berätta om min BVC-tant när sonen var nyfödd? Efter halvakut kejsarsnitt och infektion i bröstet efter söndertuggad bröstvårta gick det inte så bra med amningen. Så han behövde tillägg och fick det. Då ska tanten på BVC vid mitt första besök: ”Ja, här i vårt område har vi ambitiösa föräldrar.” Inget tillägg till bebisar här inte! Gissa om jag fick hem och grät! Kunde jag jag föda mitt barn och inte föda det heller. Dom snälla BVC-tanterna måste ju finnas! Även för dig och bebisen.

  9. Jag är uppenbarligen urusel på att korrekturläsa mina inlägg innan jag submittar. Ursäkta mig, ska bli bättre!

  10. Vad trist att du råkat ut för ett riktigt rötägg till BVC-tant.

    Den första jag hade till A tyckte jag bra om till en början, men sen när alva började få väldig hosta som inte kändes som vanlig hosta (mammaintuition) då tog hon mej inte på allvar och tog itne ens upp stetoskopet som låg på skrivbordet och låtsades lyssna på A. (det visade sej senare att det var förkylningsastma) Då bytte jag vårdcentral.

    Den nya BVC-tanten träffade jag bara en/två ggr så jag fick inte nån uppfattning men min kompis hade samma och sa hon var bra.

    När sen lille H föddes så bytte vi vårdcentral igen (velpellar kan tyckas men det bidde bara så, jag hade bytt åt mej redan när jag skulle till barnmorskan med H för att slippa det rötägget jag hade med A) och den BVC-tanten var helt underbar! Så dom finns! .. fast man kanske får leta

    Den sista vårdcentralen hade även en underbar barnmorska vilket den första vårdcentralen icket hade.. den första fick man dra saker ur precis som din BVC-tant.

    Det blev en hel roman det här 😀
    Om du inte är nöjd tycker jag att du ska försöka byta. Finns det bara en bvc-tant på din VC?.
    Kan du inte skriva ett litet brev/mail till nån VC-chef om dina åsikter? Jag har gnällt på en läkare som inte var barnvänlig mot A en gång den vägen 🙂

  11. Håller med alla tidigare kommentarer om att du borde byta BVC-tant om det går. Förstår att det kan vara svårt att uttrycka sitt missnöje, men det är ju viktigt att ni känner er trygga och har förtroende för de personer som ska ”ta hand om” erat barn. Lycka till!

  12. Håller med alla föregående talare =)
    Kolla om du kan få byta bvc-tant. Var inte orolig över att skolbebisen inte har växt något, det tar hon igen någon annan vecka.
    Kram på dig!

  13. Vår är inte heller nån höjdare. Hos henne får man känslan att man bara kommer och stör henne, allt ska gå jättefort och helst ska alla kläder vara av innan man kommer in på hennes rum, och det finns inte tid att ställa några frågor. Ungefär som löpande band, fast med bebisar och små barn, känns inget kul. Och hon minns inget från gång till gång, och kommer med ålderdomliga råd. Men men, dottern blir ju vägd och mätt då och då iaf, resten får man väl klura ut på annat sätt.

  14. Tack alla för råd och berättelser, det verkar ju som att det är något återkommande. Skumt. Ska fundera på att byta, det retliga är att vi från början hade en annan eftersom vår hade semester och den första var jättebra. Tänk om man hade fått behålla henne!

  15. Hihi, det där känner jag igen från när min pojke var baby!Min bvc sa samma sak, jag kommer ihåg attt jag gick hem och slog i uppslagsverk om dvärgväxt. Nu fyller han snart 20 och är ungefär 190 cm, så koppla av bara, lilla babyn kommer säkert att ta ett litet längdskutt snart .-)

  16. Känner igen mej! BVC är hopplösa, vi har oxå haft värdelös barnmorska på föräldraträffarn nu träffar vi inte henne mer utan bara vi i gruppen (lär oss mer av varandra än henne) trist man vill ju att de ska va professionella och sköta sitt jobb.

    kram L

  17. Hej, jag går och väntar på en liten som kommer i december och har hört att man ska bli inbjuden till nån typ av föräldragrupp innan bäbissen kommer? Har inte blivit det än, kanske dags att fråga? Behåller man samma grupp när de små har kommit? Nyfiken…
    //Josefin

  18. Pingback: Västmanländskans gravid- och bebissvammel :: Lilla T testar: föräldragrupp :: October :: 2008

  19. Pingback: En dröm går i kras « En skolfrökens bekännelser

Kommentera

