Vad skådar mitt norra öga?

Jo, ett skolinlägg! Magistern rättar prov och läser upp varannan mening för mig i någon slags ilska över att hans elever inte gör som han säger 🙂 Till exempel hur man stavar och förklarar ordet frown:

When you frown you either lift or lower your ejbros

To scrumble your forhead

You high your eyebrows

You make gaps in your forhead and your eyebrowns

Det är intresasnt att diskutera hur man bör rätta sånt här. Hur gör ni? Jag brukar tänka att man kan ge delvis rätt om man ändå ser att förståelsen finns där, och om det för en engelsman är möjligt att förstå vad som menas. Men samtidigt måste man ju markera stavning och ordval. Hur skulle ni poängsätta de fyra exemplen? Om vi säger att en fullständigt rätt mening ger tre poäng.

8 thoughts on “Vad skådar mitt norra öga?

  1. Har precis avslutat min slutpraktik och hade då mina första egna eng-prov. Satt och kämpade med liknande exempel själv. Jag rättade som så att de fick halva poängen om det lyser igenom att de förstår ordet. Dessa skulle jag alltså sätta 1-1.5p på. Hur gjorde han då? Tell me!

    Jag söker just nu jobb i sthlm (högstadie/gymnasie eng/rel). Har du några insidertips? 🙂 Vad ska man tänka på i jobbsökardjungeln? Hur får man ansökan att sticka ut bara lite?

  2. Fatima- Magistern (och så skulle jag också göra) rättade såhär: Endast ex. 1 fick poäng, dock avdrag för stavning. Övriga fick inga rätt då de har tagit svenska ord och försökt skriva dem på engelska, vilket ju inte funkar.

    Ang. ansökan- Jag har ju inte sökt så många jobb, dock har jag fått de jag sökt och kommit på intervju till 🙂 Det jag märker funkar är om man visar att man kan skolan- kolla in deras hemsida, läs in dig på deras verksamhetsplan, pedagogik osv och krydda ansökan med det. ”Jag har besökt er hemsida och tycker om att ni… osv”
    Var ärlig, spara på klichéerna (många bollar i luften etc) och försök vända det faktum att du är ”ny” till en fördel- du är laddad att jobba, har inte fastnat i något gammalt tänk, har nya fräscha erfarenheter från utbildning osv.

    Jag har också skrivit om vad jag tycker är viktigt vad gäller mina ämnen osv.

    Men skriv inte för långt, ditt personliga brev ska inte vara längre än en sida.

    btw- sjukt bra ämneskombo! 🙂

  3. Jag hade gett tre poäng för fullständigt korrekt svar, två poäng för korrekt men felstavat svar, två poäng för korrekt men grammatiskt fel svar och en poäng för svar som visar att eleven faktiskt begriper ordet, men inte klarar att uttrycka sin förklaring på korrekt engelska. Trots allt är det ju en förklaring som efterfrågas, om jag förstått saken rätt? Den sista hade nog fått en liten glad gubbe i kanten för sin kreativa men anatomiskt svårutförda beskrivning av fenomenet.

Kommentera

