Ja, den är grön i alla fall

I dag när vi åkte bil lyssnade jag, Magistern, Skolbebisen och Skolmormor på radio p4. Eleonor Nygårds var där för att berätta om 2009 års trender i modevärlden (tur, annars får man ju gå naken…). I alla fall kommer grönt vara inne nästa år (så ni vet) och till exempel kunde man ju ha en jadefärgad skarf på sig.

Nu till kritan: Eleonor uttalade jade som [ɧadeː]. Det tyckte vi lät fel. Vi tyckte alla att det borde uttalas [jɛjd]. När vi berättade detta för Skolmorfar sa han att det såklart uttalades [jɑːdə]*, inget annat. Vi slog upp det, tydligen var båda våra förslag möjliga, dock inte Eleonors. Om det nu inte finns någon annan grön nyans som heter just så.

Vad säger ni?

*Schwa [ə] är min favorit bland fonetiska tecken. Jag älskar schwa! Och alternativbeskrivningen är underbar: vokalmummel!
6 thoughts on “Ja, den är grön i alla fall

  1. Jag säger som skolmorfar. [jɛjd] låter inte som svenska (eller så har jag helt glömt allt som har med fonetik att göra – vilket med stor sannolikt är sant 😉

  2. Min lillasysters kinesiska namn (nu hennes mellannamn) betyder just Jade, och vi uttalar det jejd. Det heter ju så! (och ja, jag kan inte skriva fonetiskt :P) Gott nytt år!

Kommentera

