Bröllopsreseföljetången

..pågår fortfarande. Vi tänkte ju åka till USA. Men så blev jag gravid. Och då tänkte vi skjuta på det och åka i sommar. Men nu vet vi inte. Det skulle betyda tre veckor borta (och därmed nästan ingen tid hemma, så i princip sluta jobba-åka-komma hem-börja jobba) i 30-gradig värme. Och är det schysst mot Skolbebisen?

Vi funderar på att antingen göra det nu, eller vänta några år tills Skolbebisen och ev. syskon kan stanna hemma med mormor och morfar eller annan villig person och åka själva. Eller vänta så länge att Skolbebisarna är större och kan uppskatta en resa till USA.

Om vi väntar ska vi istället göra en kortare resa på en vecka-tio dagar i sommar till någon fint ställe i Europa. Vi gillar Italien och tänker oss Toscana eller Kampanien. Men vi har egentligen ingen koll. Vad gör man då? Jo, man frågar alla snälla och beresta Skolbloggsläsare om tips och råd. Italien är såklart inget måste men vi vill gärna ha följande:

Något fint ställe med vackra omgivningar, lite kultur, sol och bad, god mat, vi vill bo lite lyxigt (bröllopsresa ju!) men Skolbebisen måste få följa med. Och så får det inte ta för lång tid att flyga, max 5 timmar.

Skaplig kravlista va? 🙂

10 thoughts on “Bröllopsreseföljetången

  1. Tycker ni resonerar rätt ang USA-resan.

    Jag åkte ju till Italien (Sardinien) med mina föräldrar när Simon var 8 månader och det var en dröm att resa med barn i det landet. Alla är så himla glada, hjälpsamma och gulliga! Dessutom är amten to-die-for!

    Skulle dock råda er att åka sen vår eller tidig höst för att inte värmen ska bli för jobbig för lilla skolbebisen.

    Hoppas ni hittar ett mysigt ställe.

    Kram

  2. Vi var på vår bröllopsresa i Italien och vi var faktiskt inte så där supernöjda. Dels för att badet inte var så roligt och dessutom blev vi besvikna på maten. Alla sa innan att det var jättegod och bra mat, så vi kanske hade för höga förhoppningar. Men det var mest dyrt och ganska trist. Vi var i Toscana och vid Amalfikusten.

  3. Hur lång semester har ni? Trodde ändå ni lärare hade 6 veckor i alla fall? För i så fall kan ni ju åka efter en vecka. Då är det ju ändå två veckor kvar innan ni ska börja jobba.

    Var hade ni tänkt åka i USA? Det var 30 grader i New York när vi var där i slutet av juli, början av augusti men i New England (som jag verkligen kan rekommendera!) var det ett behagligt 25-27 grader och mycket lägre luftfuktighet. Så det tror jag inte Skolbebisen skulle tycka var så jobbigt.

    Så jag tycker ändå ni ska åka till USA! Eller så tar ni en vecka i USA bara och lämnar henne hemma. Ni kan ju åka igen sedan när hon är 10 år eller något, till Disney world t ex.

    I New England bodde vi på msyiga B&Bs och bilade runt! Det var toppen!

    Så det är mitt tips!

  4. Jag har inte varit där själv, men jag har hört att ön Elba utanför Italiens kust ska vara supermysigt och att det känns lite lyxigare så där.

    Annars är min Italienfavorit Capri och Amalfikusten.

  5. En kompis med sambo har åkt runt en massa med sin son som snart är 2 år och de rekommenderar verkligen att man reser med småbarn.

    Flygbiljetten är nästan gratis och boendet är billigt för småknoddar. Dessutom säger de att de stärkt sitt förhållande genom att de tvingats fungera som ett team och att deras son lärt sig att anpassa sig och vara nyfiken för nya saker 🙂

    Så vi tänkte dra till USA i augusti strax innan våran lillkille fyller 1 år!

  6. När jag var fyra år åkte vi till Terracina i Italien. Jag kan ju inte säga att jag minns så mycket men jag tror att det är barnvänligt. Lycka till!

  7. Hej!

    Vi har rest många gånger till Italien och våra absolut ”lyxigaste” och mest prisvärda semestrar har varit de som vi bokat vi hemsidan http://www.homelidays.com Där hyr man hus eller lägenhet av privatpersoner, man kan läsa omdömen från andra som hyrt och de som hyr ut lägger in omdömen om dig som andra uthyrare kan se. Vi har bott på detta sätt på Sardinien två gånger och i somras var vi i Toscana i tre veckor. Vi hyrde ett stort hus ute på landet nära Pisa för 11 000 (hela perioden, allt inkluderat) Otroligt lyxigt och väldigt trevliga uthyrare (de skickade en julklapp till oss!)Satsa på Italien – det är mitt tips

  8. Hej! Mitt bästa tips är Kroatien, vi var där sommaren 2007 i Porec o det var värsta barnvänliga. Väldigt billigt också o massa god mat o glass. Också kan man ta en dagsutflykt till Venedig om man vill. (Kanske inte så barnvänligt dock, väääldigt mkt folk). Vi bodde i en egen liten stuga o i närheten låg ett campingområde med massa kul för barn. Har inga barn men tänkte flera gånger under resan att hit ska vi åka på barnsemester i framtiden.

Kommentera

