Värt besväret?

Jag har börjat läsa Stieg Larssons första bok i Milleniumserien, Män som hatar kvinnor. Alla sa att jag bara måste läsa de böckerna men allt jag kan säga är nja… Nu har jag kommit en tredjedel in i boken och det finns en del saker som stör mig.

1. Upprepningar. Flera ord och fraser överanvänds ständigt. Till slut blir det allt jag ser. Tre som är speciellt vanligt förekommande är pratminus, det glada 80-talet och dot.com-företag. Först och främst: vad ÄR ett pratminus? För det andra- dot.com-företag!? Borde det inte vara dot com-företag? dot.com blir väl som greyhound-hund?

2. Produktplacering och detaljer. Det känns som att boken är sponsrad av en rad olika företag. Måste man specifiera vilken mp3-spelare personen har? Eller exakt vilket märke och typ av dator? Dessutom, blir det inte lätt daterat om man skriver så detaljerat? Och vad är syftet med att stundtals skriva så satans detaljerat egentligen? Magistern berättar nu att i bok två går Lisbet och handlar, och då skriver Larsson:

Hon vacklade över till 7-Eleven där hon handlade schampo, tandkräm, tvål, filmjölk, mjölk, ost, ägg, bröd, frysta kanelbullar, kaffe, Liptons tepåsar, inlagd gurka, äpplen, ett storpack Billys Pan Pizza och en limpa Marboro Light. Hon betalade med Visakort.

MEN GUUUUD! SKRIV ATT MÄNNISKAN GICK OCH HANDLADE BARA!

3. Varför skriver han ut hela huvudpersonens namn hela tiden? Måste det stå Mikael Blomkvist varenda gång? Det är ju inte som att vi glömmer vem det är. VA!? Vem var Mikael nu då??? Var det han som jobbade på ett dot.com-företag?

Ska jag fortsätta läsa, blir boken värd besväret? Magistern säger det, men jag vete sjutton…

18 thoughts on “Värt besväret?

  1. Läste själv alla tre böcker i somras och va helt fast! Tycker de är jättebra, så ge boken/böckerna en chans till🙂

  2. Håller på med samma bok fast i ljudformat.. Är på kapitel 8 men det händer inget som får mej att längta att höra mer. Jag ska ge boken veckan ut och blir det ingen bättring innan dess så blir det mors och goodbye från min sida.

  3. Detaljrikedomen handlar ju om vilken känsla man vill ge berättelsen. Stieg Larsson vill ge en mycket specifik bild av personerna, varför han har valt att vara detaljrik. Bygger på samma teknik som Guillo använder, fast Guillo skriver detaljrikt om händelser.

  4. jag håller med dig och måste bara säga Guuuuuuud va skönt att någon äntligen vågar säga att böckerna inte är så fantastiska som ”alla” säger. jag gillar själva storyn (har läst 1 & 2) faktiskt, men störde mig så fantastiskt på det dåliga språket. lite samma problem som med Da Vinci-koden…

    super-hypade böcker kan sällan leva upp till sitt rykte, tyvärr.

  5. Jag har bara gett upp en enda bok någonsin o det är precis den du läser nu. 100 sidor in bestämde jag mig för att jag struntar högaktningsfullt i alla m-skor som påstår att det är fantastiska böcker. Har man inte fångat på 100 sidor har man misslyckats, basta!

  6. Nummer 2 och 3 i Millennium-serien är de enda böcker jag någonsin har förhandsbeställt och köpt i ”riktig” hård version. Det säger allt. Ge inte upp!

  7. På tal om det dåliga språket. Jag hade precis läst Camilla Läckbergs Tyskungen och jag kommer ihåg att jag tyckte att språket i Luftslottet som sprängdes var så otroligt mycket bättre.

  8. Jag läste den första för flera år sedan, och gillade den massor. Inför läsningen av nr. 2 och 3 tänkte jag läsa om ”Män som hatar kvinnor” förra sommaren, men kom liksom ingenstans. Nu lyssnar jag däremot på den som ljudbok på mina promenader med Edwin och det är perfekt!🙂

  9. Åh…jag håller med dig! I slutet var det grymt spännande, sträcklisningen börjar dock inte förän runt sidan 300. Jag läste andra boken också, men jag tänker inte ge mig på den tredje. Inte helt värt det. Se filmerna istället!

  10. Jag hade också fått höra att jag MÅSTE läsa dom för dom är så bra. Bokmal som jag är kastar jag mig över 1:an men ger snabbt upp. Jag orkar inte läsa en bok (när det finns så många andra) som inte griper tag i mig från början. När jag läser vad du skriver är jag glad att jag inte fortsatte. 😉

  11. Pingback: Män som hatar kvinnor « En skolfrökens bekännelser

Kommentera

