Tutte eller inte? Det är frågan…

Mrs Pitepalt bloggar om att hon slutat amma. PR slutade för ett par månader sen. Själv ammar jag fortfarande på eftermiddagen, och en gång på kvällen precis innan läggdags. Jag vet inte hur jag ska kunna sluta.

Delvis tror jag att jag håller på för att jag börjat jobba, det är så mysigt att fortfarande ha kvar den stunden då när man är borta så mycket på dagtid. Skolbebisen vill alltid ha när jag erbjuder och det går oftast utan att hon biter mig. Nu har hon dock sex tänder, så det börjar bli lite läskigt.

Men hur slutar man egentligen? Ska jag bara lägga av? Och så sorgligt när man vet att det HÄR är sista gången! BUHU! Jag kommer bli en sån där som de gör reportage om på tv. Skolfröken åker hem till sina vuxna barn för att nattamma dem varje kväll.Barnpsykolog rasar!


8 thoughts on “Tutte eller inte? Det är frågan…

  1. Varför är det barnpsykologen som rasar då??😉

    Har tyvärr inget bra svar, kommer inte ens riktigt ihåg hur det gick till för oss förra gången men tror mamman var ganska motiverad att sluta.

  2. Jag har ju aldrig ammat själv så jag kan inte påstå att jag vet något om hur det känns att sluta. Men kanske går det att ersätta amningen med någon annan form av närhet? Sedan är det nog bara att acceptera att efter själva förlossningen och navelsträngsklippandet så är det här nästa steg mot självständighet. En toktidig träning på att släppa ut den lilla i världen.

    Och bara det att du bävar för barnpsykologen talar för att den tiden inte kommer. De som ammat sina i mina ögon allt för stora barn tycker ju oftast att det är helt normalt.

    Om jag är tokfel ute eller har trampat någon på tårna i detta för mig oupplevda område ber jag om ursäkt.

    Hoppas du får en fin sommar med ditt lilla hjärtegryn, med eller utan amning.

  3. Jag funderade också en hel del på amma eller inte amma när Simon var ungefär lika gammal som skolbebisen.

    Jag ammade Simon till han var ca 14 månader och slutade delvis för att jag började vara hemmifrån mer och delvis för att de plötsligt inte kändes bekvämt längre. Mina bröst gick från att ha varit en helt naturlig ”matstation” till att plötsligt bli vad brösten har varit den största delen i livet, en del av mitt ”sexuella” jag.

    Tycker du ska fortsätta tills dess att du tycker att det känns rätt att sluta. Strunta i alla förstå-sig-påare och kör ditt och skolbebisens race.

    Kram

  4. Åh va svårt! För mig var det lätt att sluta, Edwin tog inte bröstet på dagen men ville gärna snutta på natten. Typ 100 gånger! Så i ett försök att få både honom och mig att sova bättre slutade vi tvärt.
    Jag tror som Snäckan ovan, kör ert eget race!

  5. Jepp, jag säger också som Snäckan. Det enda rätta är att göra det som känns rätt och naturligt för er. Bu är 2,5 och vi har inte slutat än, vilket inte var vad jag planerade, men så har det funkat bra för oss och då gör vi så. Jag räknar med att inte behöva rycka ut till hans studentlya för det🙂

  6. Så länge du känner att det är okej att amma ska du göra det.
    Tror att du måste känna dig bekväm i att sluta för att skolbebisen ska vilja det.
    Jag ammar nästan ingenting längre, rätt så skönt på ett sätt!
    Ammar 1-2 ggr/dag, ibland inget alls.
    Man gör som man själv vill och känner!

  7. Jag var helt inställd på att amma ännu längre. Mycket för att mina systrar ammat sina barn väldigt länge och eftersom Kotten varit en sån tuttegris. Men sen när hans stora tänder blev ännu större blev det ohållbart. Det är inte roligt att tutta när man är helt skavd och sen får man två stora runda gaddar rakt på det skavda… aj! Dessutom vaknade han så mycket på natten och vi sov dåligt alla tre. Nu är det nästan en vecka sedan vi slutade och det känns bra.

    Men sluta när du vill, inte när du tror någon annan tycker du ska sluta! Det kommer bli bra hur du än gör.

  8. Pingback: Pinigt « En skolfrökens bekännelser

Kommentera

