Ligger stugan i Seattle?

Idag flög vi hem från landet. Vi har haft en mycket mysig vecka trots regn och rusk. Vi har tagit det lugnt, shoppat och spelat badminton.

Pappa har inte röjt nåt alls, däremot pratade han om det mest hela tiden, att nu var det uppehåll och då kanske man skulle passa på att röja lite. Men så kom Skolbebisen och då var ju hon bra mycket roligare än en röjsåg.

I sommarstugan finns dagböcker. Ända sen 60-talet har farmor och farfar och sen pappa och alla farbröder skrivit i dessa när de varit på landet. Det är lag på att skriva. Annars skriver nästa person en pikande kommentar om att någon minsann varit där innan men inte skrivit. Idag satt jag och läste ur de där dagböckerna. Där skriver folk vad det varit för väder, vad man gjort, vilka renoveringar som gjorts och vilka som varit och hälsat på. Här en sammanfattning:

Väder på landet: Regn. Det regnar jämt där. Så här skriver folk:

14 juli: Idag regn. Vi for till Alsterbro.

15 juli: idag regnade det. Vi for till Ålem.

16 juli: Sol på förmiddagen så vi åkte till badet i Alsterbro. Väl framme började det regna.

17 juli: Se där! Regn hela dagen. Det kom 11 mm på förmiddagen.

Sånt man gör på landet:

  • Åker till Alsterbro
  • Åker till Nybro
  • Åker till Kalmar
  • Åker till Ålem
  • Letar efter trä att tälja av
  • Täljer
  • Åker till Hemslöjden (tror det är nån affär med täljda saker, varför man nu ska ha det när man hela tiden täljer hemma i stugan?)
  • Spelar badminton (OBS när det inte regnar)
  • Grillar. Både tjock och smal korv.

13 thoughts on “Ligger stugan i Seattle?

  1. Hallu…tycker dock att veckan nästan ….va riktigt skön.
    Lite tråkit att snart vara tillbaka i vardagen måste ja säga:(
    Hoppas vi ses snart krams

  2. Haha, Ålem – där åker man väl bara IFRÅN?!? Som jag minns det är det väl bara en lite samling hus?! Jag hade, när jag låg i lumpen, en flickvän som bodde där. Hon var döpt efter ett schampoo (OCH föräldrarna hade skrivit till tillverkaren och frågat om lov!!). Folk i Ålem pratade bra konstigt minns jag. Och det dom surrade mest om var buggträningen och kommande helgens utflykt till danspalatset Sandra i STORSTAN Kalmar.

    Jag kände mig aldrig riktigt hemma. Tror att det var min totala icke-skolning i bugg som gjorde det.

      • Wash and go! Nä, jag tvekade lite att hänga ut namnet men risken att hon faktiskt skulle läsa det här.. nä det borde va ok.

        Lana hette hon. Tror det var länge sen det togs bort från marknaden.

  3. jag måste hålla med ”mallansblogg”, du är så otroligt bra på att skriva!! (det visste jag ju redan sedan våra manusskrivartider…:))

    tack vännen för din blogg som lyser upp i regnrusket!
    Kram kram!

Kommentera

