Stackars Skolbebisens mamma och pappa

As I write, Skolbebisen är ensam på förskolan. Vi lämnade henne i morse när hon satt och åt sand. Vi tror inte att hon blev ledsen då och de har ännu inte ringt. Vi fick ringa och kolla om vi ville, men jag tror faktiskt att jag låter bli. Jag litar på att de hör av sig om det blir ohållbart, och det blir nog värre för mig om jag ringer och hör att hon är ledsen.

Lilla plutten, hon satt där med en spade i munnen och tittade förvånat på oss när vi gick. Och vi gick runt hörnet och brast i gråt bägge två. Jag vill att hon ska vara nyfödd och mini och bara vara hemma med oss.

This sucks. BIG time.

10 thoughts on “Stackars Skolbebisens mamma och pappa

  1. Å, jag vet hur ni känner er…nu behöver ju inte jag ta inskolningen med Eric, men känner ändå att han är så pluttig…lilla gubben… Men samtidigt vet jag att det kommer att gå bra!
    Kram på er!

  2. Men huvva, det låter jobbigt det där. För mamma och pappa Skola, kanske inte så mycket för Skolbebisen. Nu är jag nog lite glad ändå att Kotten inte ska börja förrän i januari. Jag skulle ju börjat grina redan när han satte spaden i munnen,

  3. Känner precis samma sak! Vår lille prins är 9 dagar äldre än skolbebisen och vi skolade in honom förra veckan,vi hade sån ångest helgen innnan och undrade vad vi sysslade med, varför kunde vi inte vänta till januari då han var sex månader äldre? I måndags lämnade vi honom ensam första gången, det var såååå jobbigt, jag slapp se om han blev ledsen för jag jobbade, men tydligen hade han lekt med en annan pojke i sandlådan och inte blivit ledsen alls när min man gått så det kändes lite bättre. Vill på ett sätt inte att han ska bli stor, det är både läskigt och spännande. Förskolestadiet är väl ett av stegen i att klippa navelsträngen mellan mamma och barn, är det verkligen dags att släppa lite av taget? (Ja det är nog det).
    Det kommer att bli bra, det är jag övertygad om, skolbebisen verkar vara en så harmonisk tjej så det kommer nog inte vara några problem.
    Oj, det blev ett långt inlägg!
    Lycka till!
    Kramar från en som befinner sig i samma situation.

  4. Ja det är aldrig roligt att lämna sitt barn… inte ens när de är äldre. Det skär i hjärtat! Förra veckan fick jag ett samtal (mitt i ett möte) från dottern. Hon grät! Hon var på fritids! Hjärtat bultade och tårarna var nära på mig. Jag fick lust att lämna allt. Det blir nog inte lättare med åren… man bara lär sig leva med det.

  5. Till mammor och pappor som lämnar sina gråtande barn på förskolan kan jag säga att barnen ofta slutar gråta så fort föräldern gått utom synhåll.

    Ibland tror jag de gråter på pin tji.

    Jag går och fiskar, tra la la …. efter kommentarer. Jag har en smärre yrkesidentitetskris som jag försökt beskriva på bloggen. Skulle uppskatta om lärare (och andra manade) ville läsa igenom och skriva ett ord eller två om hur ni löser era kriser. Tack på förhand.

  6. Visst är det märkligt. Först är man den absoluta mittpunkten och har stenkoll på varenda litet utveckligssteg men sen när de börjar dagis så får de plötsligt ett helt eget liv med egna polare och det är inte man själv som får uppleva de där första magiska ögonblicken när de lär sig något nytt…..Men dagis rules och skolbebisen kommer att älska att vara där.

    Idag kom Simon hem efter första dagen efter långa sommarledigheten och bubblade om att ”dasis loooligt” och allt annat möjligt. Då smälter hjärtat också för visst vill man mest att de ska ha de bra de små liven.

    Kram

  7. Åhhh bävar inför den dagen vår lilla kille ska börja!
    Ska passa på att njuta av min tid hemma med honom =)
    Du ska se att det går bra för skolbebisen…
    Stor kram till er!

  8. ”när hon satt och åt sand”! Hahahaha! Tänk om hon bara varit hemma med er! Då hade hon inte fått uppleva det! 🙂

    Hur har det gått på sistone? Det brukar ju komma en liten backlash efter ett tag.

Kommentera

