Uppdaterad

Jag har inte gett upp mitt nyårslöfe om att läsa 40 böcker i år. Jag är på god väg. Men nu var det ett tag sen jag läste något riktigt bra. Började på En sorts kärlek efter att alla hypat den så mycket, men jag la av. Gillade den inte alls. Har uppdaterat boklistan i alla fall.

Har ni några tips? Jag läser i sängen på kvällen och på tunnelbanan till och från jobbet. Så inget för koncentrationskrävande med andra ord.

Annars just nu: jobb, jobb, jobb. Handsprit, handsprit, handsprit. Och så Skolbebisen såklart. Vars senaste ord är Bertil! Varför? Vem har lärt henne det? Hon kan inte säga sitt eget namn, men den här Bertil ropar hon på mest hela tiden. Vem är han?

28 thoughts on “Uppdaterad

  1. Bertil haha vem vet skolbebisen kanske skaffat en kavaljer på förskolan =)
    Eller en hemlig liten vän…
    Skulle vara så kul at träffa er snart, kan vi inte boka in en fika snart?
    Kram

  2. Hahaha! Är det inte något barn på förskolan då som heter något som liknar Bertil? Eller så brukar hon tjuvläsa Kottemammans blogg?!

    Böcker. Jag gillade verkligen Julie & Julia (som även går på bio nu, eller snart i alla fall). Sedan är jag ju alltid ett Bryson-fan så hans bok om Shakespeare. Passar ju dig som är engelsklärare.

    Mitt löfte är förresten 20 böcker. Har läst 13 så jag borde hinna 7 till innan året är slut!

  3. Bertil?! Tja, varför inte?😉 Nu minns jag inte om du brukar läsa deckare – men i så fall är mina bästa tips Arne Dahls serie om A-gruppen och Jo Nesbös böcker om Harry Hole. Å andra sidan gillade jag En sorts kärlek (och efterföljaren Änklingen) jättemycket, så du kanske inte ska ta tips från mig😉 Cecelia Aherns böcker är ju lättlästa, men dem har du kanske redan läst?

    • Ja, Ahern har jag läst lite av, det är ju rätt bra. Arne Dahl har jag bara hört gott om så de måste jag kolla in.

      Nä, En sorts kärlek mådde jag riktigt dåligt av, det är sällan det händer med böcker- att jag lägger av för att jag mår dåligt av att läsa dem…

  4. Pattar och Bertil.. Hm, vad pratar ni om där hemma?😉
    Jag är som du vet Läckbergfrälst och planerar att kasta mig över Fyrvaktaren så fort jag får tid (om några år? :-))
    Må så gott!

  5. Kan bara hålla med om Kirre-böckerna. Lättlästa med enkelt språk men lämnar ingen oberörd. Läser just nu Bedragaren av Katerina Janouch, känns som den kan bli ganska spännade, inte så tung med ändå lite spännande🙂

  6. Hej
    Hamnade på din hemsida och såg att du efterlyste tips om bra böcker. Lättlästa. Betydelsefulla lärare utgiven på mitt förlag är en kalasbok – å ja, visst é jag jävig i frågan men boken består å andra sidan inte av mina berättelser utan av människor från hela Sverige, unga, gamla, män, kvinnor, kända och okända som alla berättar om ett betydelsefullt möte de har haft med en lärare. Stort som smått, underbar läsning för lärare och andra som är intresserade av vad som händer i mötet mellan människor. Bara ett enkelt tips så här på kvällskvisten. Glad att läsa om din lärarvardag – Alla ni som jobbar inom skolan är oerhört viktiga – inte bara för eleverna som ni möter i skolan. Eller som Magnus i boken Betydelsefulla lärare (som mycket tack vare sin lärare från mellanstadiet valde att själv bli lärare) säger: ”Vi lärare påverkar evigheten”.
    Önskar dig en härlig höst med den lilla! Glada hälsningar
    Catherina Ronsten ps. Visste du tex. att Rolf Lassgård ”fångad av” att bli skådespelare tackvare en smart svenska lärarinna?

Kommentera

